Komunikacja bez przemocy w pracy – warsztaty – kurs online
CS/10067
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Komunikacja jest bardzo istotnym aspektem pracy. Często na tym tle dochodzi do nieporozumień i trudności. Każdy z nas chciałby komunikować się w sposób prosty, jednocześnie stanowczy i tak, by nie urazić przy tym drugiej osoby, ale wyrazić swoje potrzeby.
Rozwiązaniem i metodą, która wspomaga prawidłową komunikację w miejscu pracy jest model Komunikacji bez Przemocy, stworzony przez Marshalla B. Rosenberga. Opiera się on na budowaniu komunikatu za pomocą faktów, uczuć, potrzeb i prośby oraz skupia się na słuchaniu naszego rozmówcy. Styl komunikacji empatycznej odzwierciedlony jest poprzez żyrafę – zwierzę, które umie słuchać i empatycznie rozmawiać. Jej przeciwieństwem jest szakal – zwierzę, które reaguje agresywnie, krytykuje i ocenia. Celem kursu jest nauczenie się przez Słuchaczy prawidłowego komunikowania się w pracy, dzięki poznaniu tej metody. Zajęcia dedykowane są wszystkim Słuchaczom, którzy chcą poznać praktyczne tajniki komunikacji bez przemocy w pracy i jednocześnie chcą nauczyć się wyrażać swoje potrzeby i łagodzić rodzące się konflikty.
Kurs ma formę warsztatów, by każdy z Słuchaczy mógł aktywnie przećwiczyć i w przyszłości stosować nowy styl komunikacji.
1. Komunikacja bez Przemocy – podstawy, źródła, założenia.
2. Poznanie postawy żyrafy i szakala – nauka rozpoznawania ich cech w swoich wypowiedziach.
3. Czym jest asertywność? Praktyczny warsztat.
4. Jak wyrażać swoje potrzeby w pracy? Nauka dostrzeżenia swoich potrzeb.
5. Jak budować komunikat oparty na faktach, uczuciach, potrzebach i prośbach?
6. Jak nie ulegać agresywnym zachowaniom i zachować spokój w trudnych sytuacjach? Budowanie komunikatu do szakala.
7. Jak samemu/samej nie reagować agresywnie i nie eskalować konfliktu?
8. Trening empatycznego słuchania.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
zdobycie przez Słuchaczy wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie komunikacji opartej na modelu amerykańskiego psychologa, Marshalla B. Rosenberga – Porozumienia bez Przemocy. W trakcie kursu Słuchacze zapoznają się metodami budowania empatycznego komunikatu i empatycznego słuchania, co wpływa na zaistnienie porozumienia w pracy i satysfakcjonujące rozwiązywanie konfliktów.
Cele szczegółowe:
- zdobycie wiedzy przez Słuchaczy w zakresie prawidłowej komunikacji w oparciu o model NVC (Non-Violent Communication),
- nauczenie się budowania komunikatu opartego na faktach,
- poznanie, czym są uczucia, a czym uczucia rzekome,
- nauczenie się rozpoznawania swoich potrzeb i wyrażania ich,
- nauczenie się kierowania konkretnych próśb do swojego rozmówcy,
- zdobycie wiedzy w zakresie empatycznego słuchania,
- zdobycie umiejętności komunikowania się z osobami, które wyrażają się w sposób agresywny i oceniający,
- poznanie, czym jest asertywność i praktykowanie jej.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna zasady, na których opiera się model Komunikacji bez Przemocy (Non-Violent Communication),
- umie budować komunikat w pracy w oparciu o fakty, uczucia, potrzeby, prośby,
- zna potrzeby, które chce, by były spełnione,
- postrzega komunikację z drugim człowiekiem jako próbę realizacji swoich i jego potrzeb,
- umie słuchać swojego rozmówcy,
- wie, jak reagować na agresywne komunikaty w pracy,
- wie, jak komunikować się w pracy, by nie mówić w sposób agresywny, krytyczny i oceniający.
Metody pracy:
- zajęcia kursu prowadzone w formie warsztatowej,
- Słuchacze będą pracować w dużej mierze w parach i grupach,
- podczas zajęć Słuchacze zaproszeni są do odgrywania scenek i analizy sytuacji konfliktowych, a także do wspólnych gier,
- kurs będzie częściowo prowadzony w formie interaktywnego wykładu, jego ważną część stanowić będzie również rozmowa z Słuchaczami i dzielenie się refleksjami.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy, którzy chcą otrzymać Certyfikat po ukończeniu kursu, będzie możliwość przystąpienia do egzaminu w formie testu jednokrotnego wyboru.