PL:
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Kurs prowadzony w języku angielskim. Do uczestnictwa w kursie wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2.
Zakładany poziom znajomości języka hiszpańskiego po ukończeniu kursu to A2.
Kurs jest kontynuacją „¡Hola! ¿Qué tal? Język hiszpański dla osób anglojęzycznych / ¡Hola! ¿Qué tal? Spanish for English speakers (poziom A1) – kurs stacjonarny", jednak wcześniejsze ukończenie pierwszej części nie jest wymagane.
Kurs realizuje uporządkowany program nauczania, integrując gramatykę, słownictwo i aspekty kulturowe poprzez interaktywne aktywności. Każda lekcja obejmuje rozwój tematycznego słownictwa, instruktaż gramatyczny, praktykę mówienia, ćwiczenia słuchowe, czytanie ze zrozumieniem oraz zadania pisemne, aby zbudować solidne podstawy w języku hiszpańskim.
Szczegółowy opis zagadnień gramatycznych i słownictwa:
1. Tygodnie 1–2: Codzienne czynności i działania w przeszłości:
- gramatyka: czasowniki zwrotne; słowa nieokreślone i przeczące, el pretérito ser oraz ir, czasowniki takie jak gustar,
- słownictwo: poranna rutyna,
- aktywności:
- odgrywanie ról („pytania i odpowiedzi") związanych z codziennymi czynnościami i harmonogramami,
- rozumienie ze słuchu dialogów w grupie.
2. Tygodnie 3-4: Jedzenie i potrawy:
- gramatyka: el pretérito czasowników odmieniających się przez przypadki, podwójne zaimki dopełnieniowe, porównania,
- słownictwo: jedzenie, potrawy,
- aktywności:
- zamawianie jedzenia i napojów.
3. Tygodnie 5-6: Święta i tradycje:
- gramatyka: nieregularne czasowniki w el pretérito, czasowniki zmieniające znaczenie w czasie el pretérito, que vs. cual, zaimki i przyimki,
- słownictwo: święta,
- aktywności:
- zapoznanie się z tradycjami Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii,
- przeprowadzanie wywiadu z partnerem na temat jego rodziny,
- ćwiczenia koniugacji czasowników.
4. Tygodnie 7-8: Terminologia medyczna i wizyta u lekarza:
- gramatyka: czas przeszły niedokonany, el pretérito vs. czas przeszły niedokonany, konstrukcje z se, przysłówki,
- słownictwo: gabinet lekarski i typowe choroby,
- aktywności:
- odgrywanie ról lekarz-pacjent.
5. Tygodnie 9-10: Świat technologii:
- gramatyka: znane polecenia, por i para, czasowniki zwrotne, zaimki dzierżawcze,
- słownictwo: technologia,
- aktywności:
- zakupy artykułów high-tech,
- powiedz znajomym, co mają robić.
6. Tygodnie 11-12: Mieszkanie:
- gramatyka: zaimki względne, polecenia formalne, tryb łączący teraźniejszy, tryb łączący z czasownikami wpływu,
- słownictwo: rodzaje mieszkań i mebli,
- aktywności:
- określenie rodzaju poszukiwanego mieszkania.
7. Tygodnie 13-14: Przyroda: Flora i fauna:
- gramatyka: tryb łączący z czasownikami wyrażającymi emocje, tryb łączący z czasownikami wyrażającymi wątpliwości i zaprzeczenia, tryb łączący ze spójnikami,
- słownictwo: zwierzęta, rośliny i geografia,
- aktywności:
- odgrywanie ról związanych ze zwiedzaniem.
8. Tydzień 15: Przegląd końcowy:
- gramatyka: przegląd wszystkich zagadnień,
- słownictwo: przegląd tematów z całego kursu.
ENG:
Course conducted face-to-face.
The course will be conducted in English. A minimum B2 level of English is required to participate in the course.
Expected level of Spanish language proficiency upon completion of the course: A2.
This course is a continuation of "¡Hola! ¿Qué tal? Język hiszpański dla osób anglojęzycznych / ¡Hola! ¿Qué tal? Spanish for English speakers (poziom A1) – kurs stacjonarny", but prior completion of the first part is not required.
This course follows a structured learning path that integrates grammar, vocabulary, and cultural aspects through interactive activities. Each class combines thematic vocabulary development, grammar instruction, speaking practice, listening exercises, reading comprehension, and writing tasks to build a strong foundation in Spanish.
Detailed description of all grammar points and vocabulary themes:
1. Weeks 1-2: Daily Routines and Past Actions:
- grammar: reflexives verbs, indefinite and negative words, preterite ser and ir, verbs like gustar,
- vocabulary: morning routine,
- activities:
- Q&A role-play: schedules and routines,
- listening comprehension of classroom dialogues.
2. Weeks 3-4: Food & Dishes:
- grammar: Preterite of stem-changing verbs, double object pronouns, comparisons,
- vocabulary: food, dishes,
- activities:
- ordering food and drinks.
3. Weeks 5-6: Holidays and Traditions:
- grammar: Irregular preterites, verbs that change meaning in the preterite, que vs cual, pronouns and prepositions,
- vocabulary: Holidays,
- activities:
- learn about traditions in the Latin America and Spain,
- interview a partner about their family,
- verb conjugation drills.
4. Weeks 7-8: Medical terminology and visiting the doctor:
- grammar: The imperfect, preterite vs imperfect, constructions with se, adverbs,
- vocabulary: The doctors’ office and common illnesses,
- activities:
- doctor patient role-play.
5. Weeks 9-10: The World of Technology:
- grammar: Familiar commands, por and para, reciprocal reflexives, possessive pronouns,
- vocabulary: technology,
- activities:
- going shopping for high tech items,
- tell friends, what to do.
6. Weeks 11-12: Housing:
- grammar: Relative pronouns, formal commands, present subjunctive, subjunctive with verbs of influence,
- vocabulary: Types of housing and furniture,
- activities:
- Expressing what kind of housing you are looking for.
7. Weeks 13-14: Nature: Flora and Fauna:
- grammar: The subjunctive with verbs of emotions, the subjunctive with verbs of doubt and denial, the subjunctive with conjunctions,
- vocabulary: animals, plants and geography,
- activities:
- role-playing about sightseing.
8. Week 15: Final Review:
- grammar: Review of all topics,
- vocabulary: Comprehensive review.
Cel ogólny:
PL:
rozwijanie umiejętności skutecznej komunikacji w codziennych sytuacjach, przy jednoczesnym zwiększeniu swoich kompetencji w mówieniu, słuchaniu, czytaniu i pisaniu, a także nabywaniu niezbędnych kwalifikacji z gramatyki i słownictwa.
ENG:
developing skills for effective communication in everyday situations, while increasing their competence in speaking, listening, reading and writing, as well as acquiring the necessary skills in grammar and vocabulary.
Cele szczegółowe:
PL:
- rozwijanie podstawowych umiejętności konwersacyjnych: umożliwienie Słuchaczom podtrzymania dłuższej rozmowy, radzenia sobie z codziennymi czynnościami, takimi jak chodzenie do restauracji, robienie zakupów, chodzenie do supermarketu, rozwiązywanie sytuacji przez telefon i wiele innych,
- opanowanie fundamentalnych struktur gramatycznych: nauczenie zasad zgodności między rzeczownikami i przymiotnikami, koniugacji czasowników oraz zaimków w celu konstruowania poprawnych gramatycznie zdań,
- rozszerzanie słownictwa na potrzeby codziennego użytku: rozwijanie biegłości w kluczowych tematach, takich jak codzienna rutyna, wakacje, jedzenie, przyroda, mieszkanie, medycyna i technologia,
- rozwijanie umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem: praca nad doskonaleniem zdolności rozumienia mówionego języka hiszpańskiego oraz czytania prostych tekstów poprzez rozpoznawanie podstawowego słownictwa i wzorców gramatycznych,
- kształtowanie świadomości kulturowej: zapoznanie Słuchaczy z kulturą, tradycjami i normami społecznymi krajów hiszpańskojęzycznych w celu lepszej komunikacji.
ENG:
- develop basic conversational skills: enable Participants to sustain a prolong conversation, manage daily activities like going to a restaurant, going shopping, going to a supermarket, resolve situations over the phone and many more,
- master fundamental grammar structures: teach noun-adjective agreement, verb conjugations, and pronouns in order to construct grammatically correct sentences,
- expand vocabulary for everyday use: build proficiency in key topics such as daily routines, holidays, food, nature, housing, medical, and technology
- enhance listening and reading comprehension: continue to improve Participants' ability to understand spoken Spanish and read simple texts by recognizing essential vocabulary and grammatical patterns,
- foster cultural awareness: Introduce students to Hispanic cultures, traditions, and social norms to enhance their ability to communicate effectively in Spanish-speaking environments.
Korzyści dla słuchacza:
PL:
Wiedza – Słuchacz:
- rozumie podstawowe hiszpańskie słownictwo dotyczące takich tematów, jak codzienne czynności, jedzenie, wakacje, mieszkanie, wizyta u lekarza, technologia i przyroda,
- zna podstawowe struktury gramatyczne, w tym koniugacje czasowników, zgodność rzeczowników i przymiotników oraz zaimki,
- rozpoznaje kulturowe aspekty krajów hiszpańskojęzycznych i ich tradycje.
Umiejętności – Słuchacz:
- skutecznie komunikuje się w podstawowym języku hiszpańskim w mowie i piśmie w codziennych sytuacjach,
- konstruuje złożone zdania i akapity przy użyciu poprawnej gramatyki i składni.
Kompetencje społeczne – Słuchacz:
- rozwija świadomość międzykulturową i docenia kulturę krajów hiszpańskojęzycznych,
- angażuje się w podstawowe interakcje społeczne w środowiskach hiszpańskojęzycznych z pewnością siebie.
ENG:
Knowledge Acquired – Participant:
- understands essential Spanish vocabulary for topics like daily routines, food, holidays, housing, going to a doctor, technology, and nature,
- mastered basic grammatical structures, including verb conjugations, noun-adjective agreement, and pronouns,
- recognizes cultural aspects of Spanish-speaking countries and their traditions.
Skills Acquired – Participant:
- communicates effectively in basic spoken and written Spanish for everyday situations,
- constructs complex sentences and paragraphs using correct grammar and syntax.
Social Competences – Participant:
- developed cross-cultural awareness and appreciation for Hispanic cultures,
- engages in basic social interactions in Spanish-speaking environments with confidence.
Metody pracy:
PL:
Kurs ten, aby zaangażować Słuchaczy i wspierać dogłębne zrozumienie materiału, wykorzystuje kombinację następujących metod nauczania:
- wykłady i instrukcje prowadzone przez Wykładowcę: wyjaśnienia dotyczące gramatyki, słownictwa i aspektów kulturowych,
- ćwiczenia interaktywne i odgrywanie ról: ćwiczenie rozmów w realistycznych sytuacjach oraz rozwijanie umiejętności mówienia i słuchania,
- praca w grupach i dyskusje: aktywności grupowe wspierające naukę poprzez interakcję z innymi Słuchaczami,
- zadania pisemne: tworzenie krótkich akapitów, esejów i ćwiczenia na rozwój słownictwa,
- ćwiczenia ze słuchania: zadania audio z udziałem native speakerów, które wzmacniają umiejętność rozumienia,
- aktywności związane z zanurzeniem w kulturze: poznawanie tradycji, muzyki i zwyczajów hiszpańskojęzycznych w celu pogłębienia świadomości kulturowej.
ENG:
This course employs a combination of the following teaching methods to engage students and foster a deep understanding of the material:
- lectures and guided instruction: instructor-led sessions to explain grammar, vocabulary, and cultural concepts,
- interactive exercises and role-play: practice real-life conversations and develop speaking and listening skills,
- group work and discussions: collaborative activities to reinforce learning through peer interaction,
- writing assignments: create short paragraphs, essays, and complete vocabulary-building tasks,
- listening comprehension activities: audio exercises with native speakers to enhance understanding,
- cultural immersion activities: explore Hispanic traditions, music, and customs to deepen cultural awareness.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
PL:
Ta informacja dotyczy wyłącznie Słuchaczy zainteresowanych przystąpieniem do egzaminu końcowego na zakończenie kursu.
Dla Słuchaczy zdających egzamin końcowy przewidziano kompleksowy test obejmujący rozumienie ze słuchu, gramatykę i słownictwo, pisanie oraz mówienie.
Format egzaminu końcowego:
- test pisemny: gramatyka, rozumienie ze słuchu i słownictwo; ćwiczenia polegające na wypełnianiu pustych pól i przekształcaniu zdań w celu oceny znajomości zasad gramatycznych i słownictwa oraz krótkie klipy audio lub dialogi w celu sprawdzenia ich zrozumienia,
- test ustny: krótki egzamin ustny obejmujący odgrywanie ról lub rozmowę z Prowadzącym w celu oceny wymowy, płynności i umiejętności komunikacyjnych.
ENG:
This information is pertaining only to Participants interested in taking a final exam at the end of the course.
The test for this course will be a comprehensive exam that evaluates the Participants’ understanding of the listening, grammar and vocabulary, writing and speaking aspects of language learning.
Structure of the Final Exam:
- written test: grammar, listening and vocabulary; fill-in-the-blank, sentence transformation exercises to assess knowledge of grammar rules and vocabulary and, short audio clips or dialogues to test their understanding,
- oral test: a brief oral exam involving role-play or a conversation with the instructor to assess pronunciation, fluency, and communication skills.