Deutsche Grammatik ist cool. Łatwa teoria połączona z praktycznym treningiem (poziom A1/B1) – kurs online
J/0517
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku niemieckim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to A1/B1.
Przeznaczony dla Słuchaczy, którzy mieli kontakt z językiem niemieckim lub nawet posługiwali się nim w życiu codziennym bądź zawodowym, jednak nie opanowali podstawowych zasad użycia tego języka.
Przeznaczony jest również dla wszystkich, którzy do tej pory uważali, że gramatyka niemiecka jest trudna. Przystępne objaśnienia, niezawierające zbędnej terminologii gramatycznej, przekonają ich, że jest ona prosta, logiczna, konsekwentna i przyjazna dla Słuchacza.
Wykorzystanie kolorowych plansz, przejrzystych schematów oraz tabel ułatwi zrozumienie oraz usystematyzowanie zdobywanej wiedzy oraz jej efektywne przyswajanie.
Intensywny trening omawianych zagadnień i struktur oparty na różnorodnych ćwiczeniach interaktywnych doprowadzi w krótkim czasie do sprawnego posługiwania się nimi w praktyce.
Kurs obejmuje m.in. takie tematy, jak:
- Po co komu te rodzajniki i jak ich używać? A kiedy mogę je opuścić? Czyli wszystko o rodzajniku.
- Ich bin, du bist…, czyli wszystko na temat odmiany oraz użycia różnych grup czasowników.
- Co to znaczy, że czasownik jest rozdzielnie lub nierozdzielnie złożony? Jak mam odróżnić, który czasownik jest jaki? Czyli wszystko o posługiwaniu się czasownikami złożonymi w różnych rodzajach zdań.
- To w jakiej kolejności mam używać w zdaniu tych poszczególnych elementów? Czyli budowa zdania w języku niemieckim oraz rodzaje zdań złożonych.
- „Dir” czy „dich”? „Die” czy „der“? „Den”? A może „dem”? Ja chyba zwariuję przez te przypadki! Czyli po czym rozpoznać i jak zapamiętać, kiedy użyć jakiego przypadku.
- Dlaczego ten obraz wisi „przy” ścianie a lampa „przy” suficie, a nie „na”? Czyli różne przyimki oraz ich prawidłowe stosowanie w języku niemieckim.
- Dlaczego „ja cieszę mnie” a „ty cieszysz ciebie”? Czyli jak to jest z tym niemieckim „się”.
- „Gut”, „gute” czy może „guten”? Czyli kiedy przymiotnik ma końcówkę i od czego zależy, jaka to końcówka, a kiedy końcówki mieć nie może?
- „Ich bin” czy „ich habe” „gefahren? Geseht“ czy „gesehen“? Kiedy mam użyć jakiego czasu? – wszystko o czasach w niemieckim.
- „Zusammen-arbeit”, „Telefon-gespräch” albo „Kranken-schwester”, czyli: „ach, te długie wyrazy!".
Cel ogólny:
zdobycie wiedzy na temat najważniejszych, jak również sprawiających Słuchaczom szczególną trudność, zagadnień z zakresu niemieckiej gramatyki.
Cele szczegółowe:
- zrozumienie teorii oraz zasad związanych z podstawami gramatyki niemieckiej,
- opanowanie sprawnego stosowania omawianych zagadnień w praktyce,
- przełamanie powszechnego stereotypu myślowego, że gramatyka niemiecka jest trudna.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz sprawnie wykorzystuje w praktyce omawiane na zajęciach zagadnienia, takie jak:
- użycie rodzajnika,
- posługiwanie się różnymi grupami czasowników w poszczególnych czasach,
- użycie wszystkich przypadków,
- stosowanie przyimków,
- posługiwanie się przymiotnikiem,
- tworzenie i rozumienie złożeń wyrazowych,
- konstruowanie różnego rodzaju zdań prostych i złożonych.
Metody pracy:
- praca indywidualna podczas zajęć,
- praca w parach lub grupach zadaniowych,
- samodzielna praca w domu.
Kurs odbywa się na platformie ZOOM, która stwarza takie możliwości wspólnej pracy, jakie zapewnia tradycyjna sala zajęciowa. Materiały, nad którymi Słuchacz w danym momencie pracuje podczas zajęć, są każdorazowo widoczne na ekranie Prowadzącej. (Ekran jest w trakcie spotkania cały czas Słuchaczom udostępniany). W Zoomie Prowadząca na bieżąco zapisuje w Wordzie i na bieżąco udostępnia Słuchaczom kursu wszystko to, co pisałaby na tablicy tradycyjnej. Po zajęciach cały zapis umieszczany jest przez Prowadzącą na platformie z materiałami. Taka notatka, niemożliwa do wykonania przez Prowadzącą w tradycyjnej sali, daje nieobecnym możliwość prześledzenia całego toku zajęć i zrozumienia zagadnień, które były w trakcie zajęć objaśniane, zaś dla pozostałych Słuchaczy może być pomocna przy powtórzeniu i utrwalaniu materiału. W trakcie zajęć Słuchacze kursu słuchają nagrań audio i korzystają z nagrań wideo – jeżeli są one tylko na danych zajęciach przewidziane. Słuchacze pracują ze sobą w parach lub małych grupach w Breakout Rooms. (Dlatego między innymi dobrze byłoby, żeby mieli oni materiały również w wersji papierowej, ponieważ w Breakout Rooms nie ma możliwości udostępniania ekranu przez Prowadzącą). Słuchacze „wchodzą" na zajęcia, korzystając z otrzymanych od Prowadzącej linku i hasła.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin dla chętnych Słuchaczy składający się z dwóch części:
- część pisemna obejmuje zadania otwarte, wymagające samodzielnego uzupełnienia brakującego elementu bądź elementów oraz zadania zamknięte, wymagające wybrania prawidłowego rozwiązania z podanych trzech lub czterech wariantów,
- część ustna to krótka rozmowa, mająca na celu sprawdzenie umiejętności praktycznego użycia opanowanych zagadnień i struktur gramatycznych w języku mówionym.