Dobry start, czyli język niemiecki na co dzień – część II (poziom A2) – kurs online
JS/6195
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet.
Kurs prowadzony w języku niemieckim na poziomie A2.
1. Tematyka:
- udzielanie informacji – symulacje zdarzeń i reakcje,
- w poszukiwaniu swojego miejsca „Wohn-Typ",
- tydzień w pracy,
- w podróży służbowej za granicą – grafik spotkań i czynności,
- nastawieni na konsumpcję – blaski i cienie życia społeczeństw konsumpcyjnych. Projekt – reklama,
- czy coś Pani/Panu dolega? – wizyta u lekarza,
- podróż samolotem. Na lotnisku w Niemczech,
- „cztery pory roku", czyli jak budzi się natura?,
- to było dawno temu – czas przeszły na podstawie bajki o „Czerwonym Kapturku",
- emigracja zarobkowa – argumenty pro/contra,
- gdzie spędzić urlop? Nad morzem, w górach, czy...?,
- jutro..., pojutrze... – prognozowanie/planowanie.
2. Modele zdań/środki językowe:
- udzielanie informacji,
- wyrażanie poglądów i upodobań,
- planowanie/argumentowanie,
- nakazy/zakazy/dawanie wskazówek,
- opisywanie grafiki/porównywanie/dokonywanie wyboru.
3. Zagadnienia gramatyczne:
- czasowniki rozdzielnie złożone,
- formy czasu przeszłego: Imperfekt oraz Perfekt,
- przymiotnik – stopniowanie,
- szyk w zdaniach ze spójnikami: obwohl, wenn...,
- konstrukcje z um...zu,
- rekcja czasowników,
- czas przyszły – Futur I.
Cel ogólny:
doskonalenie umiejętności prowadzenia konwersacji na tematy z życia codziennego, rozwijanie kompetencji międzykulturowych.
Cele szczegółowe:
- pobudzenie aktywności drogą interakcji,
- poznanie zasad gramatyki niezbędnych do poprawnej komunikacji,
- poznawanie realiów i zainteresowanie kulturą krajów niemieckojęzycznych.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacze:
- przyswoili słownictwo ukierunkowane tematycznie,
- znają zagadnienia gramatyczne warunkujące poprawną komunikację,
- pogłębili umiejętność udzielania informacji, opisywania miejsc i wydarzeń oraz wyrażania poglądów,
- rozumieją wypowiedzi, a także inicjują i podtrzymują rozmowę w zakresie ćwiczonej tematyki, dotyczącej sytuacji życia codziennego,
- nabyli sprawność kreatywnego działania w grupie, a tym samym przełamywania barier w wypowiadaniu się w języku obcym.
Metody pracy:
zajęcia realizowane z użyciem zróżnicowanych metod i strategii wspierających motywację – z naciskiem na tzw. podejście komunikacyjne, zakładające zdobycie umiejętności efektywnego porozumiewania się, adekwatnego do sytuacji i tematu rozmowy.
Preferowane metody, techniki i formy pracy online:
- konwersacje i ćwiczenia ukierunkowane na rozumienie treści – wychwycenie w tekście ważnych informacji,
- prowadzenie przez Wykładowcę krótkich prezentacji audiowizualnych materiału gramatycznego i leksykalnego,
- prezentacje filmów zawierających informacje dotyczące życia codziennego w krajach niemieckiego obszaru językowego,
- ćwiczenia systematyzujące gramatykę,
- uczenie się poprzez działanie – prezentowanie stanowiska w określonej sprawie (argumentowanie),
- opisywanie przedmiotów i zdarzeń na zasadzie porównania,
- rozmowa, wymiana opinii, odgrywanie ról, symulacje zdarzeń, dialogi w parach.
Metoda eklektyczna – interakcyjne aktywności typowe dla podejścia komunikacyjnego przy użyciu technik rozwijających poszczególne sprawności językowe. Inne techniki wspomagające działania w zakresie łączenia elementów leksykalnych z uwzględnieniem zasad gramatycznych.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin ustny w trybie online na życzenie Słuchacza, po uprzednim zgłoszeniu do Biura UOUW.
Egzamin będzie obejmował:
- autoprezentację Słuchacza oraz krótką konwersację z Wykładowcą na wybrany temat realizowany w ramach zajęć,
- test pytań otwartych, sformułowanych w odniesieniu do treści zaprezentowanego online – tekstu na poziomie A2.