Zaawansowana gramatyka języka niemieckiego w praktyce (poziom C1/C2) – kurs online
JS/9562
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku niemieckim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to C1/C2.
Gramatyka języka niemieckiego wydaje się być prosta i logiczna. Taka oczywiście jest, ale kryje w sobie wiele wyjątków oraz ciekawostek, które są nauczane dopiero na poziomie zaawansowanym.
- Czy wiesz, że czasownik „fahren” łączy się w czasie Perfekt nie tylko z czasownikiem posiłkowym „sein”, ale również z „haben”?
- Czy wiesz, że czasowniki modalne mają dwa znaczenia w zależności od kontekstu?
- Czy wiesz, że wiele czasowników, np. „umfahren”, ma dwa znaczenia w zależności od tego, czy przedrostek tego czasownika jest rozdzielny czy nierozdzielnie złożony?
- Czy wiesz, że są też inne słowa, które mogą zastąpić podstawowe „der, die, das”?
Słuchacz nauczy się tego wszystkiego na kursie. Dzięki nawiązywaniu do fragmentów filmów lub artykułów internetowych zobaczy również, że te słowa są często stosowane w różnych kontekstach i sam będzie próbował je zastosować w swoich wypowiedziach.
Plan kursu:
- Rodzajniki w języku niemieckim. Kiedy je wpisać, a kiedy nie?
- Zdanie w języku niemieckim. Szyk wyrazów w zdaniu.
- Czasowniki modalne w obiektywnym i subiektywnym znaczeniu. Wyraź swoje przypuszczenia!
- Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone. Różne znaczenia tych samych czasowników.
- Czasowniki w czasie przeszłym Perfekt i Präteritum. Różne znaczenia podobnych słów.
- Tryb przypuszczający (Konjunktiv II). Co by było, gdyby…
- Mowa zależna (Konjunktiv I). Zacytuj kogoś!
- Strona bierna w trybie oznajmującym i przypuszczającym. Coś zostało zrobione!
- Urzeczownikowienie czasownika. Ja sporządzam analizę, a zatem analizuję!
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
przedstawienie gramatyki języka niemieckiego na poziomie zaawansowanym, która kryje w sobie dużo zagadnień nieomawianych na wcześniejszych etapach edukacji, np. subiektywne znaczenie czasowników modalnych, mowa zależna, stosowanie czasowników posiłkowych w czasie Perfekt i wiele innych.
Cele szczegółowe:
a) omówienie zagadnień, takich jak:
- subiektywne znaczenie czasowników modalnych,
- mowa zależna,
- stosowanie czasowników posiłkowych w czasie Perfekt,
- tryb przypuszczający,
- słowa podobne do rodzajników,
- budowa zdań w jezyku niemieckim,
- znaczenie czasowników rozdzielnych i nierozdzielnie złożonych, strony biernej oraz sposobu na urzeczownikowienie czasownika.
b) wyposażenie Słuchacza w umiejętność wychwytywania w filmach oraz w artykułach internetowych omówionych podczas kursu zaawansowanych kwestii gramatycznych,
c) wyposażenie Słuchacza w umiejętność stosowania poznanych kwestii gramatycznych we własnych wypowiedziach.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz ma wiedzę na następujące tematy:
- rodzajniki w języku niemieckim,
- szyk wyrazów w zdaniu,
- czasowniki modalne w obiektywnym i subiektywnym znaczeniu,
- czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone,
- czasowniki w czasie przeszłym Perfekt i Präteritum,
- tryb przypuszczający (Konjunktiv II),
- mowa zależna (Konjunktiv I),
- strona bierna w trybie oznajmującym i przypuszczającym,
- urzeczownikowienie czasownika.
Słuchacz potrafi:
- stosować zamienniki rodzajników w zdaniu (stosować słowa, które przejmują funkcję rodzajników),
- czasowniki subiektywne,
- rozróżnić znaczenie metaforyczne i dosłowne czasowników z przedrostkami,
- stosować poprawnie czas Perfekt, tryb rozkazujący oraz mowę zależną.
Metody pracy:
- praca w grupach,
- rozwiązywanie ćwiczeń,
- dyskusja.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin (dla chętnych) będzie się składał z dwóch części: testu pisemnego i ustnego.
- w teście pisemnym Słuchacz będzie miał za zadanie przekształcenie zdań i użycie środków językowych poznanych w czasie kursu. Test odbędzie się na platformie ZOOM poprzez pokazanie testu na ekranie oraz wpisywanie odpowiednich zdań na chacie w aplikacji ZOOM;
- test ustny będzie rozmową na platformie ZOOM, w której Słuchacz będzie zobligowany do użycia poznanych podczas zajęć konstrukcji w przykładowym codziennym dialogu.
W czasie zajęć Słuchacze będą przygotowywani do tego, aby używać na co dzień konstrukcji gramatycznych oraz poznanych wyrażeń.