Czy wiesz, co mówisz? O ukrytej sile słów – kurs stacjonarny
CS/10669
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Dlaczego czasem „strasznie” się cieszymy, a autobus nam „ucieka” (i co to ma wspólnego z „cieczą”)? Jak malować słowami? Jak mówić prosto nawet o trudnych rzeczach? I czy przysłowie Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe sprawdza się w komunikacji?
Podczas warsztatów wspólnie poszukamy odpowiedzi na te (i inne) pytania. Przyjrzymy się słowom w działaniu. Będziemy dociekać, co kryje się w języku. Wszystko po to, aby zobaczyć, jak wielką moc w naszym życiu ma słowo i jak korzystać z tej mocy świadomie.
Oto główne tematy, którymi się zajmiemy:
- Metafory kognitywne w życiu codziennym.
- Opowiadanie historii (storytelling) – jak, gdzie i kiedy to robić?
- Prosty język (plain language) – droga do efektywnej komunikacji.
- Komunikacja interpersonalna:
- model komunikacji według R. Jakobsona: zalety i niedostatki koncepcji,
- bariery komunikacyjne,
- wprowadzenie do komunikacji opartej na empatii (NVC),
- indywidualne style komunikacji zależne od osobowości.
W naszych językowych dociekaniach będziemy się inspirować zarówno tekstami
popularnonaukowymi, jak i różnymi wytworami kultury współczesnej, a przede wszystkim: życiem codziennym.
Oprócz tego na początku każdego spotkania będziemy dyskutować na rozmaite tematy związane z polszczyzną. Porozmawiamy np. o regionalizmach, archaizmach, języku młodzieżowym, grzeczności językowej i innych wątkach, którymi grupa będzie zainteresowana.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
pogłębienie wiedzy o języku i komunikacji, dostrzeżenie sposobu powiązania języka z innymi elementami rzeczywiści, uzyskanie większej świadomości dotyczącej możliwości, wynikających z posługiwania się językiem, a także sprawdzenie zdobytej wiedzy w praktyce, dzięki zróżnicowanym ćwiczeniom.
Cele szczegółowe:
- powiązanie teorii językoznawczych z ich praktycznym wykorzystaniem w życiu codziennym,
- nauczenie Słuchaczy badawczego podejścia do języka i zwracania szczególnej uwagi na – wyrażone nie wprost – sensy słów,
- ćwiczenie posługiwania się słowem w różnych sytuacjach i kontekstach,
- zaznajomienie Słuchaczy z wybranymi teoriami dotyczącymi językoznawstwa (metafory kognitywne), komunikacji (bariery komunikacyjne, komunikacja oparta na empatii, prosty język) i narratologii (storytelling),
- omówienie czynników wpływających na nasze indywidualne style komunikacji.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna mechanizmy działania języka i rozpoznaje je w życiu codziennym,
- wie, czym są metafory kognitywne i w jaki sposób mogą wpływać na rzeczywistość pozajęzykową, którą opisują,
- potrafi rozkodować schematy narracyjne występujące w opowieściach różnego typu,
- umie stworzyć własną opowieść i dostosować narzędzia narracyjne do celu danej historii,
- wie, czym jest prosty język i potrafi zastosować jego zasady w praktyce,
- ma świadomość różnych czynników wpływających na jakość komunikacji,
- rozpoznaje najczęstsze bariery komunikacyjne i wie, jak może sobie z nimi radzić,
- zna główne założenia komunikacji opartej na empatii i potrafi zastosować jej zasady w praktyce,
- ma świadomość powiązania stylów komunikacji z osobowością rozmówców.
Metody pracy:
- ćwiczenia grupowe, w parach, indywidualne,
- dyskusja, wymiana doświadczeń,
- studium przypadku,
- wspólne analizowanie nagrań wideo,
- miniwykład.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- dla Słuchaczy zainteresowanych zdawaniem egzaminu – test składający się z pytań otwartych i zamkniętych,
- dla wszystkich Słuchaczy – regularne dawanie informacji zwrotnej podczas zajęć.