Chemia wokół nas – zajęcia laboratoryjne o niezwykłej wodzie i roztworach wodnych – kurs stacjonarny
NS/10733
Nauka i Środowisko
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Podczas zajęć, Słuchacze wyposażeni w ubiór ochronny (fartuchy i okulary), będą samodzielnie eksperymentować w laboratorium chemicznym. Zajęcia będą się składały z pięciu modułów tematycznych:
- Woda – zwykły czy niezwykły rozpuszczalnik (m.in. o pH, polarności, higroskopijności, napięciu powierzchniowym, rozpuszczaniu w wodzie).
- Woda uwięziona w kryształach (m.in. o hydratach, krystalizacji i rodzajach roztworów).
- Wody naturalne (m.in. o wodach mineralnych, twardych, miękkich, zmiękczaniu wody).
- Wody chemiczne (m.in. o wodzie ciężkiej, wapiennej, gipsowej, amoniakalnej, utlenionej).
- Niezwykłe roztwory wodne (m.in. o hydrolatach, szkle wodnym i cieczach nieniutonowskich).
Kurs dedykowany jest pasjonatom eksperymentowania.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
nabycie przez Słuchaczy wiedzy dotyczącej wody, jej mieszanin i zjawisk chemicznych zachodzących z jej udziałem, które przebiegają wokół nas oraz wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z niezwykłymi właściwościami wody i jej mieszanin, towarzyszących człowiekowi w życiu,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego przeprowadzania doświadczeń chemicznych,
- doskonalenie umiejętności opisu przeprowadzanych działań eksperymentalnych: formułowania obserwacji i wyciągania wniosków,
- wzrost zasobu wiedzy dotyczącej nazewnictwa oraz przeznaczenia szkła i sprzętu laboratoryjnego,
- poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego eksperymentowania.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- wymienia właściwości wody, ilustrując je opisem odpowiednich doświadczeń chemicznych,
- podaje nazwy i charakteryzuje wybrane wody naturalne i chemiczne,
- przeprowadza samodzielnie doświadczenie chemiczne na podstawie instrukcji,
- podczas przeprowadzania doświadczeń chemicznych, wykazuje się umiejętnościami prawidłowego formułowania obserwacji i wyciągania wniosków,
- podaje nazwy podstawowego szkła i sprzętu laboratoryjnego, ilustrując przykładami prawidłowego wykorzystania,
- wymienia i stosuje zasady bezpiecznego eksperymentowania.
Metody pracy:
- metody aktywizujące, a w szczególności samodzielne przeprowadzanie przez Słuchaczy doświadczeń chemicznych i ich opisywanie,
- wypełnianie przez Słuchaczy dedykowanych kart pracy, związanych z przeprowadzanymi doświadczeniami, kończące się pytaniami sprawdzającymi (na każdych zajęciach).
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy egzamin składający się z:
- części teoretycznej – odpowiedź na 10 pytań wybranych spośród zamieszczonych w kartach pracy,
- części eksperymentalnej – przeprowadzenie i opisanie jednego z doświadczeń z zajęć.