Migawki z historii muzyki – część I (barok) – kurs online
KU/10761
Kultury i Idee
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Historię i teorię muzyki można przedstawiać i poznawać od różnych stron: poprzez charakter całej epoki, która dzięki wspólnym cechom wyodrębnia w czasie i łączy pod wspólną nazwą różne dziedziny sztuki, odkrywając osobowości i losy twórców, podsumowując dorobek artystyczny i szkicując portret muzyczny danego kraju, wnikając w powstawanie i rozwój gatunków oraz form, a wreszcie tropiąc historię fascynujących wynalazków technicznych w służbie muzyki, czyli instrumentów.
Kurs adresowany jest zarówno do miłośników muzyki, którzy posiadają na ten temat pewną wiedzę, jak i do osób, które chciałyby wyrobić sobie w tej materii rozeznanie.
Nazwa kursu nawiązuje do migawki w aparacie fotograficznym. Każde zajęcia to rzucenie światła na określony temat w historii muzyki, może być to wybrany okres, kraj, twórca lub artysta, gatunek, forma muzyczna czy aparat wykonawczy. Zagadnienia często przedstawiane są w odniesieniu do historii dziejów, z którymi w naturalny sposób się łączą.
Ważną częścią każdych zajęć jest prezentacja fragmentów ciekawych, reprezentatywnych dzieł stanowiącej temat kursu w kontekście epoki baroku.
Cel ogólny:
zapoznanie Słuchaczy z wybranymi zagadnieniami z historii muzyki różnych kultur z naciskiem na kulturę europejską i epokę baroku; wyrobienie orientacji w wiedzy na temat epok, charakterystycznych dla nich form muzycznych, aparacie wykonawczym, roli muzyki oraz postrzeganiu artysty w życiu społecznym.
Cele szczegółowe:
- objaśnienie wszelkich pojawiających się w baroku zmian w kontekście epoki poprzedniej oraz odniesieniu do tego, co przyniesie przyszłość (kontynuacje czy rewolucje?),
- przedstawienie głównych artystów epoki i porównanie ich twórczości oraz ewentualnych relacji,
- porównanie form muzycznych: ich budowy, charakteru oraz ewentualnej funkcji.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- orientuje się w przebiegu historii muzyki,
- rozróżnia i potrafi scharakteryzować kolejne epoki,
- kojarzy rozwój instrumentów i składów wykonawczych,
- zna podstawową wiedzę z zakresu form muzycznych oraz nazwiska, twórczość i losy wybitnych postaci.
Metody pracy:
- wykład,
- seminarium,
- prezentacja fragmentów ciekawych, reprezentatywnych dzieł różnych gatunków i czasów.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy:
- pisemny test wyboru pozwalający określić, jakich charakterystycznych form słuchamy w danym fragmencie, być może także rozpoznać skład zespołu i solistę (jeśli jest),
- część ustna ma charakter rozmowy ustalającej wiedzę o pewnych procesach, charakterze epoki czy twórczości danego artysty.