Jak zadbać o siebie w komunikacji osobistej i zawodowej – kurs online
CS/10948
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet. Słuchacze powinni mieć włączoną kamerę podczas zajęć.
Szukasz języka, który łączy, a nie dzieli – i relacji, w których możesz być sobą? Ten kurs wprowadza w podstawy komunikacji opartej na empatii, samoświadomości i języku potrzeb, zgodnie z założeniami Porozumienia bez Przemocy (NVC), łącząc praktykę z wiedzą psychologiczną i neurobiologiczną. To narzędzie osobistego rozwoju i konkretna kompetencja zawodowa. Wspiera współpracę, odporność psychiczną i umiejętność prowadzenia dialogu w sytuacjach trudnych. Program rozwija w ten sposób umiejętność budowania relacji z poszanowaniem autonomii, reagowania z uważnością w sytuacjach trudnych oraz wspiera rozwój osobisty i troskę o dobrostan.
Empatia, rozumiana jako świadomy wybór kontaktu z poziomu potrzeb, zaprasza do współtworzenia takich przestrzeni dialogu, w którym szanujemy różne perspektywy, akceptujemy potrzeby innych i traktujemy je na równi z naszymi. Dopiero w tym miejscu dialogu możliwe jest szukanie wspólnych strategii, rozwiązań w sytuacji wyboru czy konfliktu. Empatyczna komunikacja nie wyklucza więc stawiania granic ani ochrony własnych wartości – przeciwnie, sprzyja wyrażaniu własnego zdania w sposób umożliwiający budowanie porozumienia, w poszanowaniu autonomii rozmówców. Wspiera tym samym rozwiązywanie konfliktów i budowanie zaufania zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej.
Program kursu:
- Styl komunikacji a jakość relacji – rozpoznanie wzorców i ich wpływu na kontakt.
- Neurobiologia dobrostanu – jak działa układ nerwowy i jak empatia wspiera rezyliencję.
- Empatia – obecność, nie technika. Pomost w dialogu i pierwszy krok do własnej autonomii.
- Co czuję i po co? Emocje jako drogowskaz do potrzeb.
- Potrzeby – wspólny język ludzi. Oddzielenie potrzeb od strategii.
- Od potrzeby do prośby – jak formułować prośby zapraszające do współpracy.
- Cztery kroki NVC – narzędzie dialogu. Integracja poznanej wiedzy w spójną praktykę.
- Krytyka i złość – jak przyjmować i wyrażać trudne komunikaty z uważnością.
- Konflikt i odmowa jako zaproszenie do kontaktu.
- „Nie” dla strategii to „tak” dla potrzeb – jak usłyszeć intencje ukryte za odmową.
- Od refleksji do perspektyw – czas pytań, podsumowań i planów rozwoju.
W trakcie kursu wykorzystywane będą proste narzędzia interaktywne (takie jak czat, Google Docs, Padlet, Lucidchart).
Cel ogólny:
rozwijanie empatycznej i świadomej komunikacji w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC), wspierającej budowanie relacji opartych na zrozumieniu, autonomii i odporności emocjonalnej – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym – z uwzględnieniem kluczowych kompetencji, takich jak rozwiązywanie konfliktów, udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej oraz tworzenie przestrzeni sprawnej i współodpowiedzialnej współpracy zespołowej.
Cele szczegółowe:
- rozpoznawanie własnych stylów komunikacyjnych wraz z ich mocnymi i słabymi stronami oraz rozwijanie elastyczności w ich stosowaniu,
- rozwijanie umiejętności empatycznego słuchania i reagowania jako kluczowego narzędzia budowania autonomii i porozumienia,
- zwiększanie zdolności do samoregulacji i rezyliencji emocjonalnej w oparciu o wiedzę z zakresu neurobiologii i założeń NVC,
- kształtowanie języka opartego na potrzebach – formułowanie klarownych i wykonalnych próśb zamiast ocen, osądów i żądań.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna podstawowe założenia Porozumienia bez Przemocy (NVC) i rozumie ich zastosowanie w codziennej komunikacji oraz w sytuacjach konfliktowych,
- potrafi rozpoznawać własne wzorce komunikacyjne, analizować ich wpływ na relacje oraz świadomie je modyfikować w zależności od celu i kontekstu rozmowy,
- potrafi formułować jasne, realistyczne i wykonalne prośby, z poszanowaniem granic własnych i drugiej osoby,
- umie rozpoznawać emocje i potrzeby – zarówno własne, jak i cudze – oraz wykorzystuje je jako podstawę empatycznej komunikacji,
- stosuje techniki empatycznego słuchania i reagowania w sytuacjach trudnych, takich jak krytyka, odmowa czy konflikt,
- potrafi stosować zasady empatycznej komunikacji w środowisku pracy, m.in. w udzielaniu konstruktywnej informacji zwrotnej, prowadzeniu rozmów w sytuacjach konfliktowych oraz budowaniu kultury współpracy opartej na zaufaniu i szacunku.
Metody pracy:
zajęcia mają charakter interaktywnych warsztatów, wykorzystują różnorodne formy pracy, sprzyjające aktywnemu uczestnictwu i refleksji:
- krótkie wprowadzenia teoretyczne wzbogacone o odniesienia do psychologii i neurobiologii (m.in. teoria poliwagalna),
- indywidualne ćwiczenia rozwijające samoświadomość i kontakt z emocjami,
- praca w parach i małych grupach w pokojach dyskusyjnych (ćwiczenia empatycznego słuchania, formułowania próśb, rozpoznawania potrzeb i przekonań),
- analiza case studies opartych na przykładach Słuchaczy i sytuacjach z życia codziennego,
- moderowana dyskusja i wymiana doświadczeń,
- refleksje pisemne oraz ćwiczenia domowe wspierające integrację nabytej wiedzy z codzienną praktyką,
- wykorzystanie interaktywnych narzędzi online wspierających zaangażowanie i przetwarzanie treści.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- w przypadku egzaminu (dla osób chętnych) weryfikacja odbywa się poprzez przygotowanie krótkiej pisemnej pracy końcowej (2-3 strony eseju), w której Słuchacz analizuje wybraną sytuację komunikacyjną z życia osobistego lub zawodowego, posługując się do pojęciami i narzędziami poznanymi podczas kursu (np. emocje, potrzeby, cztery kroki NVC, reakcje w konflikcie, styl komunikacji); praca zawiera również element autorefleksji i wnioski na temat dalszego rozwoju,
- po złożeniu eseju przewidziana jest krótka rozmowa podsumowująca (online, ok. 10-20 minut), w trakcie której omawiane są wybrane fragmenty pracy; Prowadzący zadaje pytania pogłębiające, które służą refleksji i doprecyzowaniu rozumienia kluczowych zagadnień – forma ta pozwala sprawdzić stopień integracji wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie kursu, w atmosferze raczej dialogu niż testu, sprawdzianu.