Jak zadbać o siebie w komunikacji osobistej i zawodowej – kurs online

CS/10948 Człowiek i Społeczeństwo

Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet. Słuchacze powinni mieć włączoną kamerę podczas zajęć.

Szukasz języka, który łączy, a nie dzieli – i relacji, w których możesz być sobą? Ten kurs wprowadza w podstawy komunikacji opartej na empatii, samoświadomości i języku potrzeb, zgodnie z założeniami Porozumienia bez Przemocy (NVC), łącząc praktykę z wiedzą psychologiczną i neurobiologiczną. To narzędzie osobistego rozwoju i konkretna kompetencja zawodowa. Wspiera współpracę, odporność psychiczną i umiejętność prowadzenia dialogu w sytuacjach trudnych. Program rozwija w ten sposób umiejętność budowania relacji z poszanowaniem autonomii, reagowania z uważnością w sytuacjach trudnych oraz wspiera rozwój osobisty i troskę o dobrostan. 

Empatia, rozumiana jako świadomy wybór kontaktu z poziomu potrzeb, zaprasza do współtworzenia takich przestrzeni dialogu, w którym szanujemy różne perspektywy, akceptujemy potrzeby innych i traktujemy je na równi z naszymi. Dopiero w tym miejscu dialogu możliwe jest szukanie wspólnych strategii, rozwiązań w sytuacji wyboru czy konfliktu. Empatyczna komunikacja nie wyklucza więc stawiania granic ani ochrony własnych wartości – przeciwnie, sprzyja wyrażaniu własnego zdania w sposób umożliwiający budowanie porozumienia, w poszanowaniu autonomii rozmówców. Wspiera tym samym rozwiązywanie konfliktów i budowanie zaufania zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej.

Program kursu:

  1. Styl komunikacji a jakość relacji – rozpoznanie wzorców i ich wpływu na kontakt.
  2. Neurobiologia dobrostanu – jak działa układ nerwowy i jak empatia wspiera rezyliencję.
  3. Empatia – obecność, nie technika. Pomost w dialogu i pierwszy krok do własnej autonomii.
  4. Co czuję i po co? Emocje jako drogowskaz do potrzeb.
  5. Potrzeby – wspólny język ludzi. Oddzielenie potrzeb od strategii.
  6. Od potrzeby do prośby – jak formułować prośby zapraszające do współpracy.
  7. Cztery kroki NVC – narzędzie dialogu. Integracja poznanej wiedzy w spójną praktykę.
  8. Krytyka i złość – jak przyjmować i wyrażać trudne komunikaty z uważnością.
  9. Konflikt i odmowa jako zaproszenie do kontaktu.
  10. „Nie” dla strategii to „tak” dla potrzeb – jak usłyszeć intencje ukryte za odmową.
  11. Od refleksji do perspektyw – czas pytań, podsumowań i planów rozwoju.

 W trakcie kursu wykorzystywane będą proste narzędzia interaktywne (takie jak czat, Google Docs, Padlet, Lucidchart).

407.00 PLN 30 godzin 13.57 PLN / h

Grupa CS/10948/1

07.10.2025 - 13.01.2026 Lokalizacja:
l.p. data rozpoczęcie zakończenie przerwa
1 07.10.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
2 14.10.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
3 21.10.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
4 28.10.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
5 04.11.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
6 18.11.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
7 25.11.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
8 02.12.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
9 09.12.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
10 16.12.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
11 30.12.2025 , wtorek 18:00 20:00 05 min
12 13.01.2026 , wtorek 18:00 19:25 00 min
407.00 PLN 30 godzin 13.57 PLN / h