L'italiano con la letteratura – kurs języka włoskiego poprzez literaturę XX wieku i współczesną (poziom B2/C1) – kurs online
JS/11033
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku włoskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to B2/C1.
Zanurz się w autentycznym języku włoskim poprzez literaturę. Kurs przeznaczony jest dla tych, którzy chcą doskonalić swój włoski w sposób dynamiczny.
W trakcie 10 zajęć omówimy:
- D. Buzzati – "La giacca stregata" (Nadrealizm, słownictwo związane z pragnieniem).
- N. Ginzburg – "Le scarpe rotte" (Godność, słownictwo życia codziennego).
- A. Camilleri – opowiadanie z "Un mese con Montalbano" (Kryminał, język sycylijski).
- P.P. Pasolini – fragment z "Ragazzi di vita" (Peryferie, język ludu).
- E. Ferrante – tekst z "L'invenzione occasionale" (Pisanie, tożsamość).
- D. Buzzati – "Sette piani" (Alegoria, słownictwo związane ze zdrowiem).
- P. Cognetti – fragment z jego dzieł (Natura, introspekcja).
- N. Ammaniti – fragment z jego dzieł (Młodość, język bezpośredni).
- N. Ginzburg – "La madre" (Relacje rodzinne, intymizm).
- P.V. Tondelli (lub A. Camilleri) – fragment/opowiadanie (Podróż/Humor, kultura młodzieżowa).
Uwaga: Dobór konkretnych tekstów oraz kolejność autorów może ulec zmianie w trakcie zajęć dydaktycznych, w celu optymalizacji dynamiki grupy i dostępności materiałów.
Kurs będzie się opierał na wzmacnianiu kompetencji językowych poprzez analizę tekstów literackich, w szczególności krótkich opowiadań pochodzących z włoskiej literatury XX wieku i współczesnej. Wykładowca będzie udostępniać wszystkie niezbędne materiały dydaktyczne – tj. linki do bezpłatnie dostępnych materiałów online lub pliki cyfrowe uzyskane poprzez skanowanie dzieł niedostępnych w innej formie. Działania te będą realizowane z pełnym poszanowaniem praw autorskich wykorzystywanych dzieł.
Zajęcia będą obejmować dyskusje, prace w grupach oraz realizację kreatywnych zadań, mających na celu analizę tekstów, poszerzanie słownictwa i pewniejsze posługiwanie się językiem włoskim.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
wzmocnienie kompetencji językowo-komunikacyjnych w języku włoskim jako obcym/drugim na poziomie B2/C1, poprzez wykorzystanie znaczących opowiadań literatury włoskiej XX wieku i współczesnej, jako autentycznego narzędzia do nauki języka i zanurzenia w kulturze. Głównym celem jest uczynienie Słuchaczy bardziej pewnymi siebie i autonomicznymi w używaniu języka włoskiego w różnych kontekstach, zdolnymi do rozumienia złożonych tekstów oraz do interakcji ustnej z większą płynnością i świadomością kulturową.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności rozumienia tekstu pisanego (czytania) autentycznych włoskich tekstów narracyjnych, identyfikując kluczowe informacje, punkty widzenia i ukryte znaczenia,
- znaczące wzbogacenie aktywnego i pasywnego zasobu leksykalnego, ze szczególnym uwzględnieniem idiomów, kolokwializmów i słownictwa specyficznego, napotkanego w tekstach, w celu bogatszego i bardziej adekwatnego posługiwania się językiem,
- poprawa produkcji ustnej (mówienia) pod względem płynności, poprawności gramatycznej i adekwatności pragmatycznej, poprzez dyskusje, debaty i ćwiczenia komunikacyjne oparte na tekstach,
- wzmocnienie kompetencji międzykulturowych poprzez analizę przejawów kultury włoskiej w tekstach i porównywanie jej z kulturą polską,
- wzmacnianie świadomości metajęzykowej poprzez obserwację użycia gramatyki i struktur językowych w autentycznych i znaczących kontekstach (podejście indukcyjne),
- zwiększenie motywacji do nauki języka włoskiego poprzez wykorzystanie stymulujących i angażujących materiałów literackich.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna i rozumie szeroki wachlarz struktur leksykalnych i gramatycznych języka włoskiego na poziomie B2/C1, również poprzez kontakt z tekstami literackimi; posiada większą świadomość niuansów znaczeniowych i kontekstowego użycia języka; zna aspekty kultury włoskiej przekazywane przez literaturę,
- czyta i rozumie z dużą autonomią autentyczne włoskie teksty narracyjne o pewnym stopniu złożoności; wypowiada się ustnie z większą płynnością i spontanicznością, aktywnie uczestnicząc w rozmowach i debatach na różnorodne tematy, w tym literackie i kulturowe; posługuje się bogatszym i bardziej zróżnicowanym słownictwem; potrafi analizować i interpretować informacje oraz opinie wyrażone w tekstach, a także porównywać elementy kultury włoskiej i polskiej,
- skutecznie współpracuje w grupie, szanując tury wypowiedzi i opinie innych; wykazuje większą pewność siebie w swoich zdolnościach komunikacyjnych w języku włoskim oraz rozwija autonomiczne podejście do ciągłego uczenia się języka włoskiego poprzez czytanie.
Metody pracy:
- podejście komunikacyjne, autentyczne i skoncentrowane na Słuchaczu,
- analiza tekstów literackich pod kierunkiem Prowadzącego jako językowy i kulturowy materiał wejściowy (input),
- pierwszoplanowy nacisk na produkcję i interakcję ustną: dyskusje grupowe, debaty (także międzykulturowe Włochy-Polska),
- praca w parach i małych grupach w celu maksymalizacji możliwości praktyki językowej (uczenie się we współpracy),
- kreatywne ćwiczenia na ponowne wykorzystanie przyswojonego słownictwa i struktur (np. odgrywanie ról, krótkie narracje ustne),
- specyficzne ćwiczenia leksykalne ukierunkowane na przyswajanie i utrwalanie słownictwa napotkanego w tekstach (np. dopasowywanie obrazka do słowa, słowa do definicji, tworzenie zdań),
- indukcyjna obserwacja zjawisk gramatycznych obecnych w autentycznych tekstach, połączona z praktyką w kontekście,
- wykorzystanie materiałów wizualnych (obrazy jako bodziec paratekstualny do aktywizacji słownictwa i konwersacji, prezentacje Google Slides),
- propozycje ćwiczeń i pytań sformułowane tak, by były stymulujące i adekwatne do poziomu Słuchaczy, sprzyjając przyswajaniu języka.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
po zakończeniu kursu Słuchacze będą mieli możliwość przystąpienia do opcjonalnego egzaminu, którego udział będzie zależał od decyzji każdego Słuchacza. Egzamin będzie składał się z dwóch części:
- część ustna: dyskusja na temat wybrany spośród tych omawianych podczas kursu, takich jak artykuły, nagrania audio, prezentacje lub inne materiały,
- część pisemna: wypełnienie testu leksykalnego na platformach, takich jak Wordwall lub podobnych, koncentrując się na słownictwie przyswojonym podczas kursu.
Wykładowca oceni kompetencje komunikacyjne Słuchaczy, zwracając szczególną uwagę na ich zdolność do aktywnego uczestniczenia w dyskusji, płynność, poprawność i złożoność odpowiedzi.