L'italiano con l'arte – capolavori artistici e cultura visiva italiana / język włoski poprzez sztukę – arcydzieła i włoska kultura wizualna (poziom B1/B2) – kurs online
JS/11066
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku włoskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to B1/B2.
Kurs składa się z piętnastu zagadnień tematycznych, z których każdy poświęcony jest obserwacji i analizie językowo-kulturowej znaczącego włoskiego dzieła sztuki. Celem jest aktywizacja kompetencji komunikacyjnych poprzez interakcję z dziedzictwem wizualnym.
Wybrane dzieła i nurty:
- Giotto – techniki narracyjne w malarstwie.
- Botticelli – kanony estetyczne renesansu.
- Leonardo da Vinci – portret i jego głębia psychologiczna.
- Leonardo da Vinci – dynamika kompozycyjna i oddziaływanie emocjonalne.
- Rafael – równowaga formalna i idealizacja.
- Michał Anioł – postać ludzka w malarstwie sykstyńskim.
- Michał Anioł – rzeźba i przedstawienie heroizmu.
- Tycjan – użycie koloru i tworzenie atmosfery.
- Caravaggio – realizm i zastosowanie światła.
- Bernini – dynamizm i teatralny wpływ baroku.
- Canaletto – wedutyzm i obraz miasta.
- Modigliani – formalna esencjonalność w portrecie.
- De Chirico – eksploracja atmosfer metafizycznych.
- Futuryzm – zerwanie z tradycją i przedstawienie ruchu.
- Street Art – współczesne formy sztuki w przestrzeni publicznej.
Kolejność i konkretny dobór dzieł mogą ulec zmianie. Każdy moduł przewiduje analizę obrazu, wzbogaconą o krótkie teksty pomocnicze (na poziomie B1/B2). Interaktywne ćwiczenia – opisy, dyskusje, prace grupowe – będą miały na celu rozwijanie słownictwa i wypowiedzi ustnej. Porównanie międzykulturowe Włochy-Polska tworzą dodatkowe punkty do refleksji. Ćwiczenia w trakcie kursu zostaną wzbogacone o prezentacje Google Slides.
Cel ogólny:
rozwijanie i utrwalanie kompetencji w języku włoskim na poziomie B1/B2 poprzez analizę reprezentatywnych dzieł włoskiego dziedzictwa artystycznego, wykorzystywanych jako autentyczny materiał wejściowy (input), co ma na celu ułatwić Słuchaczowi przyswojenie kompetencji językowych i kulturowych, aby mógł wchodzić w interakcje z większą autonomią i świadomością w kontekstach włoskojęzycznych. Celem jest ukształtowanie Słuchaczy potrafiących docenić język jako nośnik kultury, wykorzystując sztukę jako bodziec do komunikacji.
Cele szczegółowe:
- analizowanie i opisywanie ustnie włoskich dzieł sztuki, posługując się słownictwem odpowiednim dla poziomu B1/B2 do omawiania elementów wizualnych (kolory, kształty, kompozycja) oraz emocji,
- poszerzanie swojego zasobu leksykalnego związanego z opisem wizualnym, światem sztuki oraz wyrażaniem odczuć i opinii,
- wchodzenie w interakcje z większą płynnością podczas dyskusji kierowanych i ćwiczeń komunikacyjnych, skoncentrowanych na analizie bodźców wizualnych,
- rozumienie istoty krótkich tekstów informacyjnych i opisowych (dostosowanych do poziomu B1/B2) dotyczących artystów, dzieł lub okresów artystycznych,
- zwiększanie swojej świadomości międzykulturowej poprzez porównywanie tematów i przedstawień artystycznych włoskich i polskich,
- poprawne stosowanie struktur gramatycznych poziomu B1/B2 w kontekstach komunikacyjnych związanych z opisem i prostą narracją, wychodząc od bodźca wizualnego.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- dysponuje zasobem leksykalnym odpowiednim dla poziomu B1/B2 do opisu dzieł sztuki i dyskusji na tematy kulturalne, posiada ogólną wiedzę na temat głównych włoskich artystów, dzieł i omawianych okresów artystycznych, a także rozumie i potrafi stosować podstawowe struktury językowe poziomu B1/B2 w kontekstach opisowych,
- opisuje ustnie dzieła sztuki w sposób prosty, ale spójny i uporządkowany, uchwyca istotne punkty krótkich tekstów informacyjnych na tematy artystyczne (B1/B2), bierze udział w kierowanych rozmowach, wyrażając opinie i uzasadnienia oraz skutecznie wykorzystuje strategie komunikacyjne poziomu B1/B2 w interakcji opartej na bodźcach wizualnych,
- konstruktywnie współpracuje w ćwiczeniach grupowych, wykazuje postawę otwartości i zainteresowania kulturą włoską, a także demonstruje większą pewność siebie i autonomię w posługiwaniu się językiem włoskim w różnych kontekstach komunikacyjnych.
Metody pracy:
- analiza dzieł sztuki pod kierunkiem Prowadzącego, traktowanych jako pierwszoplanowy bodziec wizualny do rozwoju językowego i kulturowego,
- ćwiczenia ukierunkowane na produkcję i interakcję ustną: szczegółowe opisy, dyskusje tematyczne, debaty (także międzykulturowe Włochy-Polska),
- praca zespołowa w parach i małych grupach, mająca na celu wspólną analizę i wymianę komunikatów,
- specyficzne ćwiczenia służące przyswajaniu, utrwalaniu i aktywizacji słownictwa związanego ze sztuką i opisem wizualnym,
- elementy ludodydaktyki, aby uczynić naukę bardziej dynamiczną i motywującą,
- prezentacja i praktyka w kontekście aspektów gramatycznych (poziom B1/B2), wynikających z potrzeb komunikacyjnych pojawiających się podczas opisu i dyskusji o dziełach,
- nauka oparta na realizacji zadań (Task-based approach) komunikacyjnych, skoncentrowanych na interpretacji i dyskusji o dziełach sztuki,
- systematyczne wykorzystanie materiałów wizualnych (obrazy wysokiej jakości, prezentacje Google Slides).
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
po zakończeniu kursu Słuchacze będą mieli możliwość przystąpienia do opcjonalnego egzaminu, którego udział będzie zależał od decyzji każdego Słuchacza. Egzamin będzie składał się z dwóch części:
- część ustna: dyskusja na temat wybrany spośród tych omawianych podczas kursu, takich jak artykuły, nagrania audio, prezentacje lub inne materiały,
- część pisemna: wypełnienie testu leksykalnego na platformach, takich jak Wordwall lub podobnych, koncentrując się na słownictwie przyswojonym podczas kursu.
Wykładowca oceni kompetencje komunikacyjne Słuchaczy, zwracając szczególną uwagę na ich zdolność do aktywnego uczestniczenia w dyskusji, płynność, poprawność i złożoność odpowiedzi.