Włoski poprzez kino: kurs konwersacji w języku włoskim – część II (poziom B1/B2) – kurs online
JS/11068
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku włoskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to B1/B2.
Kurs rozwija umiejętności komunikacyjne Słuchaczy na poziomie B1/B2 poprzez dyskusje o filmach włoskich. Słuchacze będą doskonalić swoje kompetencje językowe dzięki regularnym ćwiczeniom, ucząc się myślenia krytycznego i aktywnie uczestnicząc w debatach prowadzonych przez Wykładowcę z użyciem Google Slides i zajęć interaktywnych. Tempo zajęć dostosowane będzie do potrzeb komunikacyjnych Słuchaczy, umożliwiając im wyrażanie swoich pomysłów i argumentów w sposób efektywny i naturalny.
Każde zajęcia obejmują sprawdzenie słownictwa z poprzedniej lekcji, wprowadzenie nowych słów z artykułu przygotowanego na dany temat oraz prezentację z aktywnościami, ułatwiającą dyskusję na temat zagadnień filmowych i kultury włoskiej. Na przykład, analizując twórczość Federica Felliniego poprzez film „Słodkie życie” (La dolce vita), Słuchacze zgłębią między innymi tematykę krytyki społeczeństwa spektaklu, kryzysu wartości we Włoszech okresu boomu gospodarczego oraz poszukiwania sensu we współczesnej egzystencji.
Dyskusje prowadzone będą w formie ćwiczeń, a każdy Słuchacz będzie zachęcany do aktywnego udziału, zarówno indywidualnie, jak i w parach oraz grupach w specjalnych pokojach: breakout rooms na platformie Zoom.
Lista filmów (może ulec zmianie):
- Mine Vaganti (2010) e La finestra di fronte (2003) – Ferzan Özpetek.
- Pasqualino Settebellezze (1975) – Lina Wertmüller.
- Nostalgia (2022) – Mario Martone.
- Mediterraneo (1991) – Gabriele Salvatores.
- Perez. (2014) – Edoardo De Angelis.
- Deserto rosso (1964) – Michelangelo Antonioni.
- Roma città aperta (1945) – Roberto Rossellini.
- Johnny Stecchino (1991) – Roberto Benigni.
- La dolce vita (1960) – Federico Fellini.
- The Place (2017) – Paolo Genovese.
Obejrzenie filmów jest zalecane, ale pozostaje zawsze fakultatywne. Prowadzący planuje zajęcia w sposób niezwykle inkluzywny, biorąc pod uwagę fakt, że Słuchacze mogą nie mieć wystarczająco dużo czasu na obejrzenie filmów. Posiadanie zaawansowanego poziomu języka włoskiego nie jest konieczne, aby wziąć udział w kursie; zajęcia są skonstruowane tak, aby były również skierowane do osób z poziomem języka włoskiego B1.
Cel ogólny:
wzmocnienie umiejętności komunikacyjnych na poziomie B1/B2, po którym Słuchacze powinni zauważyć znaczną poprawę w zakresie płynności, dokładności i złożoności ich produkcji ustnej w języku włoskim; kurs wzbogaci ich wiedzę na temat różnych aspektów współczesnej kultury włoskiej, które będą obrazowane filmami omawianymi podczas zajęć.
Cele szczegółowe:
- wzmocnienie umiejętności komunikacyjnych na poziomie B1/B2, poprzez użycie języka w rzeczywistych i istotnych kontekstach,
- poprawa w zakresie płynności, dokładności i złożoności wypowiedzi Słuchaczy w języku włoskim – grupa będzie zachęcana do udziału w interaktywnych zajęciach i inspirujących debatach, które sprzyjają żywej i konstruktywnej interakcji,
- poszerzenie zasobu leksykalnego Słuchaczy, wprowadzając terminy i zwroty związane z tematyką omawianych filmów,
- poznanie różnych aspektów społeczeństwa, historii i tradycji włoskiej poprzez analizę i dyskusję na temat znaczących dzieł współczesnej kinematografii włoskiej – dostarczy to kontekstu kulturowego, który jest niezbędny do głębszego zrozumienia języka,
- pobudzenie ciekawości i zainteresowania kulturą włoską, poprzez krytyczną refleksję nad filmami i dzielenie się własnymi wrażeniami,
- rozwinięcie większej świadomości kulturowej oraz umiejętności językowych poprzez połączenie materiałów audiowizualnych i zajęć praktycznych.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- prowadzi rozmowy po włosku na szeroki zakres tematów, koncentrując się szczególnie na zagadnieniach związanych z wybranymi filmami włoskimi,
- wzbogacił swoje słownictwo i naturalnie włącza nowe terminy do swoich dyskusji,
- wykazuje znaczącą poprawę w płynności i dokładności, a także większą złożoność wypowiedzi,
- wyraża swoje opinie i argumenty na temat kwestii społecznych i kulturowych we Włoszech, popierając swoje pomysły odniesieniami do omawianych filmów,
- aktywnie uczestniczy w debatach grupowych.
Metody pracy:
- praca w parach w tzw. breakout rooms na Zoomie oraz w małych grupach, aby sprzyjać interakcji i komunikacji,
- zaangażowanie w aktywności, które nawiązują do materiałów wizualnych, stymulując kreatywność grupy,
- czytanie artykułów przed zajęciami, co pozwoli na utrwalenie słownictwa z omawianych tematów,
- quizy słownikowe lub ćwiczenia ludodydaktyczne służące powtórzeniu i odkrywaniu nowego słownictwa poprzez zabawę i dyskusję.
- test końcowy na zakończenie kursu, aby ocenić indywidualne postępy.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
po zakończeniu kursu Słuchacze będą mieli możliwość przystąpienia do opcjonalnego egzaminu, którego udział będzie zależał od decyzji każdego Słuchacza. Egzamin będzie składał się z dwóch części:
- część ustna: dyskusja na temat wybrany spośród tych omawianych podczas kursu, takich jak artykuły, nagrania audio, prezentacje lub inne materiały,
- część pisemna: wypełnienie testu leksykalnego na platformach takich jak Wordwall lub podobnych, koncentrując się na słownictwie przyswojonym podczas kursu.
Wykładowca oceni kompetencje komunikacyjne Słuchaczy, zwracając szczególną uwagę na ich zdolność do aktywnego uczestniczenia w dyskusji, płynność, poprawność i złożoność odpowiedzi.