Inna historia kina – kurs stacjonarny
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Kurs przeznaczony jest dla tych pasjonatów kina, którzy ciągle pragną poszerzać swoje horyzonty. Podczas zajęć Słuchacze poznają te rozdziały historii kinematografii, które – mimo ogromnego znaczenia dla rozwoju medium – rzadko pojawiają się w popularnych podręcznikach oraz programach nauczania. Zajęcia obejmują zarówno kinematografie „peryferyjne” (m.in. latynoamerykańskie), jak i niesłusznie marginalizowane aspekty znanych przemysłów (m.in. amerykańskie kino eksploatacji i horror w kinie PRL). W ramach zajęć Słuchacze poznają znaczenie omawianych tematów w szerokim kontekście ewolucji medium, a także będą dyskutować o zasadach rządzących budowaniem historycznofilmowego kanonu i przyczynach marginalizacji poszczególnych zjawisk.
Podczas zajęć omówione zostają następujące tematy (kolejność może ulec zmianie):
- Kinematografia atrakcji, czyli co ma wspólnego wczesne kino nieme ze współczesnymi blockbusterami.
- Kino eksploatacji – kto tu kogo wykorzystuje?
- Filmy wygłodniałe – kino buntu w Ameryce Łacińskiej.
- Skąd się wzięło Bollywood?
- Zamiast Felliniego i Antonioniego. Mistrzowie włoskiego kina gatunków.
- Midnight Movies – przyczyny (i konsekwencje) nocnych szaleństw.
- Kino grozy w PRL. Jak nakręcić socjalistyczny horror?
- Kultura wideo. Jak VHSy budowały Polskę.
- Nollywood – największa kinematografia świata kontra duchy.
- Wszystkie problemy z kinem artystycznym.