Tajemnicza Rosja – część I – kurs języka rosyjskiego (poziom B1/B2) – kurs online
JS/11154
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku rosyjskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to B1/B2.
- Siergiej Jesienin – 130 lat od narodzin wielkiego poety. Dlaczego Rosjanie wciąż kochają Jesienina? Jak wyglądał wiejski romantyzm, melancholia i język prostego liryzmu? A co z jego burzliwym życiem?
- Lodowe marzenia: 500 lat rosyjskiej drogi przez Arktykę. 500-lecie rozpoczęcia eksploracji Północnej Drogi Morskiej. Jak wygląda życie na pokładzie lodołamacza? Co łączy współczesną Arktykę z czasami carów? I dlaczego Rosjanie tak lubią zimno?
- Awwakum: buntownik, prorok czy fanatyk? Zajęcia poświęcone pierwszemu rosyjskiemu pisarzowi. Opowieść o starowiercach, Syberii, języku sprzeciwu i sile przekonań.
- Dama Pikowa. Blok tematyczny poświęcony operze Czajkowskiego. Dlaczego „Dama Pikowa” budziła strach? Co symbolizują karty i kim naprawdę była tytułowa dama? Rozmowa o operze, hazardzie i literaturze.
- Szachy i szpiedzy: turniej, który zmienił historię. 100 lat od pierwszego międzynarodowego turnieju szachowego w Moskwie. Dlaczego szachy to więcej niż gra? Turniej z 1925 roku jako spotkanie Wschodu i Zachodu, arena dyplomacji, prestiżu i napięcia politycznego.
- Zapomniane wsie. Jak wygląda życie (lub jego brak) w miejscach, gdzie czas się zatrzymał? Zajęcia poświęcone drewnianej architekturze, jeziorom i pustym domom.
Program został przygotowany na podstawie pomysłów zgłoszonych przez Słuchaczy. Podczas zajęć wykorzystywane będą m.in.: teksty piosenek, nagrania programów telewizyjnych, artykuły prasowe, poezja, plakaty, obrazy. Kurs obejmie ponadto ćwiczenia gramatyczne na poziomie B1/B2 oraz ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności poprawnego stosowania reguł gramatycznych na poziomie B1/B2.
GRUPA DEDYKOWANA
Cel ogólny:
wykształcenie u Słuchaczy aktywnych kompetencji językowych na poziomie B1/B2, umożliwiających swobodną komunikację i wymianę poglądów w języku rosyjskim w codziennych sytuacjach, wdrażanie słownictwa z różnych dziedzin na poziomie średnio zaawansowanym, poszerzenie wiedzy na temat Rosji.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie sprawności językowych, ze szczególnym uwzględnieniem mówienia,
- znajomość słownictwa charakterystycznego dla sytuacji nieformalnych i stosowanego w prasie (wywiady prasowe, krytyka filmowa),
- rozumienie i stosowanie poznanych wyrażeń,
- prawidłowa wymowa słów i wyrażeń poznanych podczas kursu,
- poznanie kultury rosyjskiej,
- znajomość norm zachowania oraz zwyczajów w Rosji.
Korzyści dla słuchacza:
- doskonalenie sprawności językowych, ze szczególnym uwzględnieniem mówienia,
- znajomość słownictwa charakterystycznego dla sytuacji nieformalnych i stosowanego w prasie (wywiady prasowe, krytyka filmowa),
- rozumienie i stosowanie poznanych wyrażeń,
- prawidłowa wymowa słów i wyrażeń poznanych podczas kursu,
- poznanie kultury rosyjskiej,
- znajomość norm zachowania oraz zwyczajów w Rosji.
Wiedza – Słuchacz zna:
- początki eksploracji Północnej Drogi Morskiej i jej rolę we współczesnej Rosji,
- historię pierwszego międzynarodowego turnieju szachowego w Moskwie w 1925 roku,
- operę „Dama Pikowa” oraz jej związek z literaturą Puszkina,
- biografię i twórczość Awwakuma,
- biografię i twórczość Siergieja Jesienina.
Umiejętności – Słuchacz potrafi:
- zadawać pytania, opisywać, wyrażać opinie na różne tematy związane z kulturą rosyjską omawiane w trakcie kursu,
- opisać historię Północnej Drogi Morskiej,
- dyskutować na temat turnieju szachowego w Moskwie,
- wyrażać swoją opinię na temat opery „Dama Pikowa”,
- wyrażać swoją opinię na temat twórczości Awwakuma,
- zadawać pytania, udzielać odpowiedzi na temat Jesienina.
Metody pracy:
- metody mieszane, czyli metoda gramatyczno-tłumaczeniowa (reguły gramatyczne) przeplatana metodą komunikacyjną,
- kurs prowadzony w języku nauczanym, z interakcjami pomiędzy Wykładowcą i Słuchaczem,
- po każdych zajęciach Słuchacz otrzymuje pracę domową,
- podczas spotkań realizowane są ćwiczenia wykorzystujące pogadankę oraz „burzę mózgów",
- zajęcia wzbogacone są o ćwiczenia fonetyczne, konieczne do poprawnej wymowy rosyjskich słów.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- każde zajęcia rozpoczynać będzie krótka zabawa edukacyjna, polegająca na sprawdzeniu przyswojenia słownictwa z poprzednich zajęć,
- zawsze zadawana będzie praca domowa, której sprawdzenie pozwoli na weryfikację przyswojenia zagadnień gramatycznych i leksykalnych z poprzednich zajęć.
Egzamin dla chętnych Słuchaczy składać się będzie z dwóch części sprawdzających opanowanie zagadnień, omawianych podczas kursu:
- części pisemnej (różnorodne zadania typu „uzupełnij lukę", „wybierz poprawną odpowiedź" oraz pytania otwarte),
- części ustnej (przygotowana zostanie lista pytań, związana z tematyką kursu, która będzie wymagała od Słuchaczy rozwiniętych, werbalnych odpowiedzi. Pytania będą przyczynkiem do dyskusji na różne tematy omawiane w trakcie kursu, pozwolą ocenić umiejętności werbalne, rozumienia, argumentacji i komunikacji).