Higiena cyfrowa – kurs online
CS/11161
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Interesujesz się zdrowym i przemyślanym korzystaniem z AI oraz innych nowych technologii? Chcesz zadbać o swój umysł i system nerwowy? Próbujesz uniknąć ryzyk z tym związanych? Ten kurs nauczy Cię świadomie projektować cyfrowe środowisko pracy i efektywnie współpracować z narzędziami AI. Podczas warsztatów przeanalizujemy konkretne neurobiologiczne mechanizmy wpływu nowych technologii na mózg i system nerwowy, zidentyfikujemy kluczowe ryzyka i zagrożenia cyfrowe oraz przećwiczymy zastosowanie dobrych praktyk higieny AI. Kurs łączy części teoretyczne i inspiracyjne (wykłady) z praktycznymi ćwiczeniami, studiami przypadków, analizą wzorcowych praktyk oraz dyskusjami i wymianą doświadczeń.
Program kursu:
- Rola neuroprzekaźników w interakcji z urządzeniami ekranowymi oraz internetem.
- Wpływ AI na psychikę, kompetencje poznawcze oraz system nerwowy. Przykłady, badania i wnioski.
- Ryzykowne zachowania cyfrowe. Jak wpływają na ludzi i organizacje? Jak ja adresować i minimalizować?
- technostres i przebodźcowanie,
- atrofia umiejętności i cyfrowa demencja,
- overreliance, deskilling, cognitive debt.
- Zasady higienicznej współpracy z AI.
- Rola organizacji w kształtowaniu higieny cyfrowej:
- dobre praktyki higieny cyfrowej i higieny AI dla działów i departamentów,
- praca asynchroniczna vs synchroniczna,
- „Praca głęboka” Cala Newporta,
- nowe typologie pracy z generatywną AI (Human-In-The-Loop, Human-Over-The-Loop, orkiestracja Agentów AI).
-
Silent impacts, czyli ryzyka i ukryte koszty wdrażania AI do organizacji:
- „szara strefa” AI,
- napięcia między technoentuzjastami a technosceptykami,
- nierównomierne rozłożenie kompetencji AI,
- syndrom oszusta 2.0,
- halucynacje AI i błędne decyzje oparte o AI,
- problemy z odpowiedzialnością za błędy (pracownik vs AI).
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
wyposażenie Słuchaczy w praktyczne kompetencje niezbędne do zdrowego i świadomego korzystania z urządzeń ekranowych oraz tzw. sztucznej inteligencji w praktyce zawodowej oraz w życiu codziennym. Uczestnicy poznają zasady cyfrowej higieny, mechanizmy wpływu nowych technologii na zdrowie psychiczne oraz system nerwowy, zasady odpowiedzialnej współpracy z AI oraz metody niwelowania ryzyka wynikającego z naiwnego użycia technologii.
Cele szczegółowe:
- analiza wpływu technologii cyfrowych na zdrowie psychiczne oraz funkcjonowanie mózgu i systemu nerwowego,
- analiza negatywnych zjawisk cyfrowych związanych z urządzeniami ekranowymi, internetem i AI (m.in. technostres, smog informacyjny, FOMO, atrofia umiejętności, overreliance, cyfrowa demencja),
- zrozumienie wpływu nowych technologii na zdolności poznawcze, efektywność pracy umysłowej i współpracy organizacyjnej (myślenie krytyczne, innowacyjność, praca zdalna),
- przyswojenie dobrych praktyk i sposobu organizacji pracy z AI w organizacjach,
- zapoznanie się z nowymi metodykami pracy z AI (Human-In-The-Loop, Human-Over-The-Loop, orkiestracja Agentów AI),
- identyfikacja, analiza i niwelowanie tzw. silent impacts, tj. ryzyk organizacych i ukrytych kosztów związanych z implementacją AI w środowisku korporacyjnym.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- rozumie skutki wpływu technologii na zdrowie psychiczne i system nerwowy,
- zna metody minimalizowania ryzyka związanego z technostresem, smogiem informacyjnym czy FOMO,
- efektywnie wykorzystuje zasady współpracy z AI w swojej pracy,
- nabył kompetencje do świadomego organizowania pracy w środowisku cyfrowym, korzystając z nowych modeli pracy.
Metody pracy:
- wykłady pełne wiedzy i inspiracji,
- ćwiczenia interaktywne,
- analiza przykładów (case studies),
- dyskusje moderowane dotyczące doświadczeń Słuchaczy,
- ćwiczenia grupowe,
- prezentacje wizualne ilustrujące zagadnienia (infografiki, wykresy, diagramy).
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- prezentacja i ocena wyników pracy indywidualnej,
- prezentacja i ocena wyników pracy grupowej,
- krótkie quizy i ankiety.
Egzamin ustny dla chętnych Słuchaczy zainteresowanych otrzymaniem Certyfikatu:
- dyskusja nad wyborem zagadnień prezentowanych podczas zajęć,
- prezentacja ich zastosowań we własnych procesach biznesowych, na przykładzie wybranego produktu lub usługi.