Arkana popkultury – dawne mity, nowe media! – kurs online
Kurs prowadzony w formie zdalnej na platformie Google Meet.
Kurs oparty o współcześnie uznane teorie estetyczne, socjologiczne i kulturoznawcze, dotyczące kultury masowej oraz bogatą ikonografię, ilustrującą omawiane tematy. Każdemu wykładowi towarzyszył będzie warsztat, polegający na grupowej interpretacji wybranych zjawisk kultury masowej i moderowanej dyskusji przy użyciu wprowadzonych podczas wykładu narzędzi teoretycznych.
- Narodziny kultury masowej z ducha industrializacji. Czym się różnią: folklor, sztuka popularna i kultura masowa? Zbliżenie sztuki popularnej i wysokiej.
- Analgetyk i superbajka, czyli dlaczego tęsknimy za mitem? Obecność struktur mitycznych w kulturze popularnej.
- Popkultura i religia. Mity: adamicki, eschatologiczny i soteriologiczny w kinie i literaturze fantasy.
- Bajki i pop-mitologie z punktu widzenia psychoanalizy i antropologii (psychoanaliza Freudowska i Lacanowska, psychologia głębi, rytuały przejścia, symbolika).
- Idole i celebryci – bogowie popkultury. Wielcy bohaterowie kultury masowej, a mityczni herosi i heroiny.
- Wszystko na sprzedaż: magia reklamy i promocji, przemysł turystyczny i erotyczny. Mechanizmy sterowania percepcją i kreowania potrzeb.
- Język gestu i obrazu: komiks, anime, emotikony. Pożyczone światy: synkretyzm i eklektyzm, cytaty i zapożyczenia z innych dzieł, collage i swoistość stylu.
- Agory współczesności: fora internetowe, imprezy masowe, dyskoteki jako formy zbiorowego życia. Zapośredniczona medialnie komunikacja i wspólnoty przyszłości (globalna wioska, subkultury, neotrybalizm).
- Mity polityczne oraz ich ideologia i propaganda. Współczesne polowania na czarownice – mechanizmy wiktymizacji i prześladowań.
- Horrory i apokaliptyczne wizje, czyli fascynacja makabrą i destrukcją. Skrajności estetyzacji w kulturze masowej. Strategie wzbudzania społecznych lęków i paniki moralnej.
- Kicz – piękno czy brzydota? Estetyzacje życia codziennego, kamp, ironia.
- Moda, czyli romans nowości i powtórzenia, indywidualności i masowości. Design, marka, logo, gadżety.