Arkana popkultury – dawne mity, nowe media! – kurs online

K/3275 Kultury i Idee

Kurs prowadzony w formie zdalnej na platformie Google Meet.

Kurs oparty o współcześnie uznane teorie estetyczne, socjologiczne i kulturoznawcze, dotyczące kultury masowej oraz bogatą ikonografię, ilustrującą omawiane tematy. Każdemu wykładowi towarzyszył będzie warsztat, polegający na grupowej interpretacji wybranych zjawisk kultury masowej i moderowanej dyskusji przy użyciu wprowadzonych podczas wykładu narzędzi teoretycznych.

  1. Narodziny kultury masowej z ducha industrializacji. Czym się różnią: folklor, sztuka popularna i kultura masowa? Zbliżenie sztuki popularnej i wysokiej.
  2. Analgetyk i superbajka, czyli dlaczego tęsknimy za mitem? Obecność struktur mitycznych w kulturze popularnej.
  3. Popkultura i religia. Mity: adamicki, eschatologiczny i soteriologiczny w kinie i literaturze fantasy.
  4. Bajki i pop-mitologie z punktu widzenia psychoanalizy i antropologii (psychoanaliza Freudowska i Lacanowska, psychologia głębi, rytuały przejścia, symbolika).
  5. Idole i celebryci – bogowie popkultury. Wielcy bohaterowie kultury masowej, a mityczni herosi i heroiny.
  6. Wszystko na sprzedaż: magia reklamy i promocji, przemysł turystyczny i erotyczny. Mechanizmy sterowania percepcją i kreowania potrzeb.
  7. Język gestu i obrazu: komiks, anime, emotikony. Pożyczone światy: synkretyzm i eklektyzm, cytaty i zapożyczenia z innych dzieł, collage i swoistość stylu.
  8. Agory współczesności: fora internetowe, imprezy masowe, dyskoteki jako formy zbiorowego życia. Zapośredniczona medialnie komunikacja i wspólnoty przyszłości (globalna wioska, subkultury, neotrybalizm).
  9. Mity polityczne oraz ich ideologia i propaganda. Współczesne polowania na czarownice – mechanizmy wiktymizacji i prześladowań.
  10. Horrory i apokaliptyczne wizje, czyli fascynacja makabrą i destrukcją. Skrajności estetyzacji w kulturze masowej. Strategie wzbudzania społecznych lęków i paniki moralnej.
  11. Kicz – piękno czy brzydota? Estetyzacje życia codziennego, kamp, ironia.
  12. Moda, czyli romans nowości i powtórzenia, indywidualności i masowości. Design, marka, logo, gadżety.
407.00 PLN 30 godzin 13.57 PLN / h

Grupa K/3275/11

18.01.2026 - 29.03.2026 Lokalizacja:
l.p. data rozpoczęcie zakończenie przerwa
1 18.01.2026 , niedziela 15:50 18:00 05 min
2 25.01.2026 , niedziela 15:50 18:00 05 min
3 01.02.2026 , niedziela 15:50 18:00 05 min
4 08.02.2026 , niedziela 15:50 18:00 05 min
5 15.02.2026 , niedziela 15:50 18:00 05 min
6 22.02.2026 , niedziela 15:50 18:00 05 min
7 01.03.2026 , niedziela 15:50 18:00 10 min
8 08.03.2026 , niedziela 15:50 18:00 10 min
9 15.03.2026 , niedziela 15:50 18:00 10 min
10 22.03.2026 , niedziela 15:50 18:00 10 min
11 29.03.2026 , niedziela 15:50 18:00 10 min
407.00 PLN 30 godzin 13.57 PLN / h