Kreatywność w procesie projektowym – kurs online
PB/4895
Prawo, Biznes i IT
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs jest skierowany przede wszystkim do Słuchaczy, którzy mają opanowane podstawy design thinking, rozumieją założenia tej metodologii i chcą poszerzyć znajomość etapów empatii, ideacji oraz prototypowania. Kurs będzie miał charakter konwersatoryjny i warsztatowy, z naciskiem na pracę w grupach oraz pracę własną Słuchaczy. Celem jest wypracowanie i opanowanie metod zarządzania kreatywnością w procesach typu problem solving.
W punkcie wyjścia za przykład posłużą nam rezultaty procesów diagnostycznych, przeprowadzanych w ramach minionych edycji kursów z design thinking – opracowane wówczas persony i ścieżki doświadczeń. W dalszej części skupimy się na case studies zaproponowanych przez samych Słuchaczy kursu. W ten sposób przećwiczymy m.in. role playing, braindumping, sketch storming, proposition value canvas, akwarium, metodę Walta Disneya, SCAMPER, thinking hats, disruptive facilittation, zero gravity thinking, analizę SWOT i PEST, a także różne warianty myślenia poprzez analogię i różne warianty prototypowania.
Zajęciom warsztatowym będą towarzyszyć elementy teoretyczne, zorientowane na analizę psychologicznych, organizacyjnych i technologicznych czynników warunkujących kreatywność (indywidualną i zespołową) oraz takich, które ją mogą zakłócać. Porozmawiamy tutaj m.in. o zakłóceniach poznawczych (paradoks eksperta, cognitive biases, idea killers) oraz postawach (mindsets), kulturze organizacyjnej (holokracja, agile office) i strategiach rozwoju (co-creation, agile & lean management, customer centricity).
Uwaga!!! Materiały uzupełniające (lektury i prezentacje) są w języku angielskim.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
opanowanie metod zarządzania kreatywnością w procesach projektowych (typu problem solving).
Cele szczegółowe:
- zrozumienie, czym jest kreatywność i jaka jest jej rola w procesach problem solving,
- ustalenie czynników psychologicznych, organizacyjnych i technologicznych, które ją warunkują lub mogą ją zakłócać,
- przećwiczenie technik stymulujących kreatywność na poszczególnych etapach procesu projektowego (w zespole i w pracy indywidualnej),
- wypróbowanie technik wspomagających rozwój kreatywności jako postawy lidera,
- analiza przypadków Słuchaczy kursu i wspólne (grupowe) wypracowywanie rozwiązań.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- rozumie, czym jest kreatywność i jaka jest jej rola w procesach problem solving,
- zna podstawowe techniki stymulowania kreatywności na poszczególnych etapach procesu projektowego,
- potrafi wdrażać opanowane techniki w indywidualnej praktyce poprzez twórczą adaptację do poszczególnych przypadków,
- zna podstawowe czynniki psychologiczne, organizacyjne i technologiczne, warunkujące rozwój kreatywności oraz potrafi nimi efektywnie zarządzać w procesach projektowych,
- zna czynniki zakłócające kreatywność oraz umie je rozpoznać i neutralizować,
- opanował fundamentalne dla kreatywności postawy, strategie i wartości (m.in. customer centricity, lean & agile, co-creation).
Metody pracy:
- rekonstrukcja wybranych koncepcji kreatywności (wykład, lektury i konwersatorium),
- analiza roli kreatywności na poszczególnych etapach procesów projektowych (lektury i konwersatorium),
- egzemplifikacja założeń teoretycznych przy pomocy materiałów wizualnych (grafy, diagramy, wykresy, infografiki),
- analiza case studies – wybrane procesy projektowe prezentowane przez Słuchaczy,
- aktywizacja Słuchaczy poprzez stawianie pytań i stymulowanie dyskusji,
- przećwiczenie gromadzonej wiedzy w formie warsztatów i pracy grupowej.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin ustny:
- dyskusja nad wyborem zagadnień prezentowanych podczas kursu,
- prezentacja ich zastosowań we własnych procesach projektowych na przykładzie wybranego produktu lub usługi.