Tarcza antymanipulacyjna: jak bronić się przed wpływem społecznym? – kurs online
CS/7361
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Socjotechnika, manipulacja i wpływ społeczny to pojęcia, które coraz częściej padają w ogólnej dyskusji. Kurs jest odpowiedzią na pytanie, czym tak naprawdę są te instrumenty oddziaływania społecznego.
- Dziecko manipuluje rodzicem, małżonkowie wzajemnie na siebie wpływają, uwodziciele zwodzą swoje obiekty westchnień. Kurs dostarczy Słuchaczom wiedzy na temat tego, jak przebiega manipulacyjne oddziaływanie.
- Czy ostentacyjnie nosząc krzyżyk, medalik na szyi, manipuluję czy demonstruję swoją pobożność? Komplementy to manipulowanie czy dobre wychowanie? Podczas kursu poruszone zostaną zagadnienia z zakresu sposobów wywierania wpływu.
- Manipulator kojarzony jest z czarnoksiężnikiem. Niekoniecznie. Manipulatorski sposób działania może przyjąć nauczyciel, ksiądz, dziennikarz. Kochający rodzic nie jest manipulatorem, ale nie oznacza to, że nie stosuje technik manipulacji, mówiąc: „zjedz, jeszcze łyżeczka. No, nie kochasz mamusi?" – wszyscy to znamy. Podczas kursu Słuchacze poznają portret manipulatora.
- Ważnym elementem kursu będą zagadnienia z zakresu psychologii. „Pierwszy przypadek COVID-19 w Polsce – czy przetrwamy jako ludzkość?" – znamy te paski. Czy wyłącznie były informacją? Kurs dostarczy Słuchaczom wiedzy z zakresu wpływu mediów, mediów społecznościowych, retoryki, komunikacji, erystyki, psychologii społecznej czy ekonomii.
- Dlaczego żebracy, proszący o wsparcie, często podchodzą do swoich ofiar, gdy te wychodzą ze sklepu albo właśnie jedzą? Może manipulują? Podczas zajęć wskazane zostaną ludzkie słabości, które wykorzystują manipulatorzy.
- „Nie, dziękuję, może innym razem" – tym się nie opędzimy od manipulatorów. Częścią kursu są warsztaty z samoobrony, czyli wyposażenie Słuchaczy w sposoby odpierania podstępnej ofensywy.
Każdy z nas jest intuicyjnym politykiem. Kurs odpowie na pytanie, skąd u człowieka skłonności do często nieświadomego manipulowania.
Cel ogólny:
zapoznanie Słuchaczy z zagadnieniem wpływu społecznego: oddziaływania na bieg zdarzeń, na innych ludzi. Z jednej strony kurs dostarczy Słuchaczom umiejętności, które pozwolą im oprzeć się oddziaływaniu społecznemu, stawić czoła przebiegłym podmiotom stosującym manipulację i socjotechnikę. Z drugiej strony – kurs jest zorientowany na rozprawienie się z mitami na temat oddziaływania społecznego, manipulacji i socjotechniki. Czy manipulacja jest jednoznacznie negatywna? A może pojęcie manipulacji także zostało zmanipulowane?
Cele szczegółowe:
- zapoznanie Słuchaczy z podstawowymi pojęciami z zakresu wywierania wpływu i wpływu społecznego: socjotechnika, manipulacja, oddziaływanie. Prezentacja różnych szkół i ujęć problemu oraz wskazanie na ich repertuar: podstęp, podpucha, zachęta, groźba, uwikłanie, blef, mistyfikacja itd.,
- prezentacja obszarów życia społecznego, w których najczęściej dochodzi do wykorzystania instrumentów wpływu społecznego,
- zapoznanie Słuchaczy z kategorią pokusy manipulacji. Dlaczego ludzie sięgają po katalog tych narzędzi?,
- prezentacja katalogu technik, środków i forteli z zakresu manipulacji, socjotechniki i wpływu społecznego,
- wskazanie na osobliwości kanałów oddziaływania manipulacyjnego. Czym różni się manipulacja w reklamie, w mediach społecznościowych, a czym jest wywieranie wpływu w pracy, na uczelni, w sklepie?,
- wyposażenie Słuchaczy w samoobronę, czyli sposoby opierania i reagowania na manipulacyjne oddziaływanie,
- próba redefinicji pojęć socjotechnika, manipulacja, wpływ i rozprawienie się z mitami na ich temat. Czy manipulacja zawsze jest zła?
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu oddziaływania i wywierania wpływu, wie, czym jest socjotechnika i manipulacja,
- wie, czym jest manipulacyjny sposób działania, czym się charakteryzuje i jak przebiega,
- zna katalog forteli i sposobów odziaływania,
- zapoznał się i przyswoił tarczę antymanipulacyjną – umie przeciwstawić się osobom stosującym wobec niego instrumenty wpływu społecznego,
- potrafi zanalizować komunikat zawierający manipulacyjne fortele.
Metody pracy:
- debaty,
- symulacje,
- praca w grupach,
- analiza przykładów,
- „burza mózgów".
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin w formie odpowiedzi ustnej na dwa pytania dotyczące tematyki kursu.