Erystyka w komunikacji – kurs online
CS/8844
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Zaorać, zmasakrować, obalić, ośmieszyć: o komunikacji coraz cześciej mówi się tak, jakby to była wojna. Sztuka wygrywania sporów, czyli erystyka staje się komunikacyjnym sposobem działania. Zmasakrowanie współrozmówcy, pokazanie jego nieudolności, szybkie podważenie jego wiarygodności zastępują wymianę argumentów. Po co rozmawiać, skoro przy wykorzystaniu chwytów erystycznych można wykonać szybką orkę klasyczną?
Kurs pokazuje, że komunikacja i komunikowanie się nie zawsze otoczone są pozytywną aurą. Kurs prezentuje tendencję, której ofiarą może paść każdy z nas. Każdy z nas może zostać wykorzystany przez interlokutora. Ośmieszenie podczas zebrania, rozmówca, który odwraca kota ogonem, internetowy trolling: to warianty erystyki, przed którymi należy się bronić.
Kurs kładzie nacisk na formy erystycznego oddziaływania, takie jak: język, komunikacja niewerbalna, symbolika, otoczenie itd., jak i na kanały erystycznej komunikacji: media społecznościowe, aplikacje, reklama, debaty, negocjacje itd.
Kto z nas nie padł ofiarą erystycznej ofensywy – negocjacje, załatwianie sprawy w urzędzie, spory towarzyskie. Opanowali to do perfekcji politycy: a pan byłeś w PZPR-ze! Co to ma do rzeczy, ktoś zapyta. Nic, ale pokusa erystyki bierze górę, nie tylko nad politykiami, ale i nad innymi.
Wybrane zagadnienia poruszane podczas kursu:
- Podstawy komunikacji.
- Komunikacja masowa a komunikacja interpersonalna.
- Nowe media a komunikacja.
- Erystyka, czyli sztuka wygrywania sporów.
- Komunikacja jako wojna. Komunikacja jako ciągła rywalizacja.
- Fortele, czyli dziedzictwo Schopenhauera.
- Erystyka 2.0, czyli o czym Schopenhauer zapomniał.
- Sofizmaty, czyli sztuka wykręcania kota ogonem.
- Erystyka komunikującego się, czyli nie chodzi o kontakt, chodzi o realizację celu.
- Szybka orka klasyczna: o co chodzi w erystycznej masakrze?
- Tarcza przeciw erystyce.
- Jak poprawić swój komunikacyjny warsztat – komunikacyjne abecadło.
Cel ogólny:
celem kursu nie jest dostarczenie Słuchaczom instrumentarium erystycznego, ale zwrócenie uwagi na erystyczne sposoby stosowane w wielu aktach komunikacyjnych przez rozmówców, partnerów, wspólników itd.
Celem jest zapoznanie Słuchaczy z zagadnieniem erystyki i jej instrumentarium oddziaływania. Ta prezentowana jest w obszarze komunikacji międzyludzkej. Kurs ma na celu wyczulenie Słuchaczy na zjawisko „czarnej komunikacji". Kurs jest prezentacją technik i metod, które będą pomocne w demaskowaniu nieetycznej komunikacji i których stosowanie będzie tarczą chroniącą Słuchaczy przed rozmówcami stosującymi erystyczne fortele i podstępne sofizmaty.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie Słuchaczy z komunikacją: czym jest, a czym powinna być,
- przekazanie Słuchaczom informacji dotyczących efektywnej i efektownej komunikacji, a także zestawienie tejże ze zjawiskiem erystycznej komunikacji,
- zapoznanie Słuchaczy z erystyką – sztuką wygrywania sporów i jej znaczeniem dla procesu komunikowania się,
- wyposażenie Słuchaczy w rząd technik i metod komunikacyjnych,
- poprawa warsztatu komunikacyjnego Słuchaczy,
- praca nad kompetencjami komunikacyjnymi,
- przekazanie Słuchaczom wiedzy z zakresu samoobrony przed erystyką i sofizmatami, co pozwoli nie paść ofiarą interlokutora stosującego te chwyty.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna podstawowe terminy z zakresu komunikacji, rozumie, czym jest komunikacja relacyjna, a czym komunikacja perswazyjna, potrafiąc wskazać na kanały komunikacji i jej komponenty,
- zapoznał się z erystyką – wie i rozumie, czym jest erystyczny styl komunikowania się, a także potrafi wskazać na elementy komunikacji podatne na oddziaływanie erystyki,
- potrafi wskazać i rozpoznać podstawowe sofizmaty,
- potrafi zanalizować erystyczny komunikat, rozpoznaje przekaz, w którym nadawca stosuje erystyczne fortele,
- udoskonala swój komunikacyjny warsztat, wie, jak przekazywać treści i informacje tak, aby zostać właściwie zrozumianym, potrafi także skutecznie zarządzać swoją komunikacyjną agendą.
Metody pracy:
- symulacje,
- praca w grupach,
- dyskusje,
- analiza przykładów,
- debaty.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy egzamin w formie odpowiedzi ustnej na dwa pytania, dotyczące tematyki kursu.