Szok i wzniosłość, czyli jak rozumieć sztukę współczesną? – kurs online
K/0056
Kultury i Idee
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
- Dlaczego wyczerpują się klasyczne kategorie estetyczne, takie jak piękno, harmonia, mimesis? Czy Platon zaakceptowałby sztukę konceptualną? Czy sztuka może być szkodliwa społecznie? Cenzura sztuki jest konieczna czy niedopuszczalna? Od Platona do Kosutha i Malewicza.
- Awangarda i ariergarda, czyli jak artyści zainspirowali filozofów do porzucenia racjonalności. Od manifestu Bretona do filozofii postmodernistycznej.
- Rzeczywistość wdziera się do galerii: ready mades, alegoria i montaż. Duchamp, Warhol w interpretacji Benjamina, Danto i innych.
- Fotografia i film. Dzieło sztuki czy techniki? Utrata aury w sztuce.
- Gdy świat jest galerią – problem przestrzeni w sztuce i przestrzeni wystawienniczej. Sztuka ziemi, street art, ambalaże.
- Sztuka w akcji: performance, happening, action painting. Odbiorca jako współtwórca. Sztuka zaangażowana w politykę, kulturę, ekologię. Abramović, Beuys i inni.
- Jak wyrazić niewyrażalne? Czy dzieło sztuki może odsłaniać lub zasłaniać transcendencję? Kategoria wzniosłości od Kanta do Lyotarda oraz koncepcje idola i ikony, anamorfozy i daru w koncepcji J.-L. Mariona.
- Szok – czy prowokacja może być poznawcza? Największe skandale w historii sztuki – dlaczego buntownicy stają się klasykami? Holbein, Caravaggio, Kozyra i inni. Sztuka jako materia sztuki – cytaty, nawiązania, komentarze w dziele sztuki.
- Ciało w sztuce, zmysłowość w odbiorze: dotyk, zapach, ból, rozkład, śmierć (Artaud, Libera). Cielesność jako źródło wiedzy: od transgresji do somaestetyki. Bataille, Foucault, Shusterman.
- Między skrajnościami estetyki i anestetyki. Brzydota, zobojętnienie, estetyzacja życia codziennego. Sztuka popularna i wysoka, kicz i camp, problem homogenizacji kultury. Welsch, Sontag, Macdonald, Morin.
- Muzeum – świątynia czy grób sztuki? Sztuka jako ludus i jako dziedzictwo kulturowe.
- Patrzeć uzbrojonym okiem. Czy estetycy zajmą miejsce artystów? Problem końca sztuki od Hegla do Danto.