Neuroprzywództwo i zarządzanie zmianą – kurs online
PB/11554
Prawo, Biznes i IT
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformach ZOOM i MURAL.
Kurs będzie miał postać intensywnych seminariów online, skupionych na analizie i systematyzacji
- czynników kultury organizacyjnej warunkujących efektywność procesów innowacji,
- modeli efektywnego zarządzania zmianą, tj. dobrych praktyk transformacji postaw, relacji, procesów i kompetencji w organizacjach biznesowych.
Spotkania będziemy realizować w modelu uczenia partnerskiego (peer-to-peer learning), zorientowanego na rozwój kompetencji poprzez interakcję w oparciu o lektury, case studies oraz doświadczenia zawodowe Słuchaczy.
Podczas dwóch weekendowych sesji wspólnie opracujemy następujące zagadnienia:
- Jak prawdziwe przywództwo ma się do zarządzania? Neuronaukowe podstawy skutecznego przywództwa (m.in. D. Rock, M. Platt).
- Na czym właściwie polega kultura innowacji? Charakterystyka rozbieżnych modeli (m.in. A. Edmondson, M. Kostera, J. P. Kotter, P. Lencioni, E. Meyer).
- Kontekst i paradygmaty współczesnego biznesu – ESG, TXD, benefit corporations; Kultura organizacyjna i zarządzanie przez wartości (KPI vs OKR, SCRUM, turkus, holakracja, wellbeing).
- Czym są toksyczne organizacje i jak się przed nimi chronić? Systematyzacja dysfunkcji zakłócających procesy innowacji.
- Zarządzanie zmianą – Czym zwinność i antykruchość różnią się od pośpiechu? Rekonstrukcja wybranych modeli zarządzania zmianą oraz ich związków z praktyką zarządzania „zwinnego" (agile) i „szczupłego" (lean).
- Wdrażanie zmiany w organizacji – struktura procesu transformacji i typowe błędy.
- Charakterystyka kompetencji przywódczych warunkujących efektywność procesów innowacji (human skills, agile & design mindset, servant leadership).
- Inteligencja emocjonalna (EI) – czym jest i dlaczego będzie odgrywała coraz istotniejszą rolę; w tym empatia, reziliencja, koło emocji Roberta Plutchika.
- Ludzie i doświadczenie w organizacji – Employer Branding vs Employee Experience – pomiar zaangażowania pracownika (Gallup Q12 i inne metody).
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
zrozumienie neuronaukowych uwarunkowań procesów innowacji z perspektywy praktyki rozwoju kultury organizacyjnej oraz zarządzania zmianą w organizacjach biznesowych.
Cele szczegółowe:
- analiza paradygmatycznych przemian w podejściu do biznesu i do zarządzania,
- analiza neuronaukowych uwarunkowań efektywnego przywództwa (m.in. David Rock, Michael Platt),
- analiza i systematyzacja rozbieżnych koncepcji innowacji w biznesie,
- analiza i systematyzacja pojęcia kultury organizacyjnej,
- analiza i systematyzacja organizacyjnych uwarunkowań innowacji,
- analiza i systematyzacja genezy i struktury procesów transformacji (zmiany) w organizacji,
- opanowanie kluczowych postaw i kompetencji warunkujących efektywne wdrażanie zmiany do organizacji.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz/ka:
- rozumie pojęcie innowacji i potrafi scharakteryzować jej podstawowe modele, strategie i praktyki,
- rozumie pojęcie kultury organizacyjnej oraz potrafi wskazać podstawowe czynniki warunkujące jej rozwój,
- zna podstawowe czynniki warunkujące rozwój kultury innowacji w organizacjach i potrafi wyróżnić ich elementy w praktyce,
- rozumie zasady zarządzania zmianą i transformacji kultury organizacyjnej w aspekcie ich genezy, struktury i funkcji,
- rozumie założenia tzw. metodyk zwinnych (agile) i szczupłych (lean) oraz ich związki z holakracją i tzw. zarządzaniem turkusowym,
- zna psychologiczne i organizacyjne uwarunkowania procesów innowacji oraz potrafi nimi zarządzać,
- wyćwiczył/a postawy i kompetencje wspomagające wdrażanie i stymulowanie kultury innowacji.
Metody pracy:
- wykorzystanie wirtualnych pokojów oraz wirtualnych tablic do pracy grupowej,
- moderowanie procesów generowania i wymiany wiedzy w oparciu o model uczenia partnerskiego (peer-to-peer learning),
- rekonstrukcja wybranych koncepcji kultury innowacji oraz modeli zarządzania zmianą (wykład, lektury i konwersatorium),
- charakterystyka najczęstszych nieporozumień i kontrowersji wobec omawianych zjawisk (wykład, lektury i konwersatorium),
- egzemplifikacja założeń teoretycznych przy pomocy materiałów wizualnych (grafy, diagramy, wykresy, infografiki),
- analiza case studies – wybrane praktyki kultury innowacji w praktyce biznesowej,
- aktywizacja Słuchaczy zajęć poprzez stawianie pytań i stymulowanie dyskusji,
- przećwiczenie gromadzonej wiedzy na drodze pracy grupowej.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin ustny dla chętnych Słuchaczy:
- dyskusja nad wyborem zagadnień prezentowanych podczas kursu,
- prezentacja ich zastosowań we własnych procesach zarządczych, na przykładzie wybranego produktu lub usługi.