Sztuka prowadzenia dyskusji – ćwiczenia – kurs stacjonarny
CS/4112
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
UWAGA: Kurs jest kontynuacją kursu „Sztuka prowadzenia dyskusji”. Udział w tym kursie lub innym, o podobnym zakresie treści, jest zalecany ze względu na charakter, zakres oraz cel zajęć, ale nie jest to warunek konieczny.
Kurs składa się z czterech spotkań, w ramach których wykorzystywane są głównie gry dydaktyczne i metody ćwiczebne. Przyjmuje się, że Słuchacz zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu prowadzenia dyskusji (kurs „Sztuka prowadzenia dyskusji") i dostrzega potrzebę treningu różnych umiejętności z tego zakresu.
- Celem pierwszych zajęć jest poznanie potrzeb Słuchaczy, przyjęcie założeń współpracy, a także trening określania tematu rozmowy oraz tworzenia argumentacji merytorycznej i jej ocena.
- Drugie spotkanie poświęcone będzie lepszemu poznaniu różnych metod prowadzenia dyskusji (porządkujące, twórcze, problemowe).
- Trzecie zajęcia skoncentrowane będą wokół organizacyjnych aspektów prowadzenia dyskusji, tj. różnych form dyskutowania.
- Ostatnie zajęcia pozwolą przetrenować umiejętność analizowania sytuacji na poziomie społecznym i psychologicznym, ze szczególnym uwzględnieniem obrony przed technikami manipulacyjnymi.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
rozwój umiejętności prowadzenia dyskusji poprzez ćwiczenie argumentacji, stosowanie różnych strategii konwersacji oraz kształtowanie świadomości sytuacyjnej.
Cele szczegółowe:
- świadome podejmowanie dyskusji, używanie poprawnej argumentacji i trafne ocenianie argumentacji adwersarzy,
- stosowanie w praktyce podstawowych pojęć, koncepcji i technik z zakresu retoryki oraz dziedzin pokrewnych, do analizy sytuacji,
- świadome dobieranie treści, charakteru procesu, metody i formy prowadzenia dyskusji do celu i właściwości rozmówców,
- diagnozowanie technik manipulacyjnych i podejmowanie stosownych działań.
Korzyści dla słuchacza:
Wiedza – Słuchacz:
- określa kierunek rozwoju osobistego w zakresie retoryki i dziedzin pokrewnych oraz uzupełnia obszary wiedzy, które są wymagane do osiągnięcia wybranych kompetencji.
Umiejętności – Słuchacz:
- stosuje taktyki argumentacyjne i zasady prowadzenia dyskusji stosownie do celu perswazji oraz właściwości odbiorców,
- diagnozuje błędy własnej argumentacji i proponuje zmiany,
- stosuje tok podający i problemowy, adekwatnie do sytuacji,
- konstruuje argumenty i ocenia przesłanki oraz wnioskowanie,
- rozpoznaje chwyty erystyczne i niektóre techniki wywierania wpływu.
Kompetencje społeczne – Słuchacz:
- stosownie reaguje na sygnały werbalne i niewerbalne, przychodzące od otoczenia społecznego,
- ocenia efektywność komunikacji względem zdefiniowanych kryteriów zewnętrznych,
- w zwięzły i jasny sposób przekazuje argumentację, zgodną z przyjętą strategią,
- odnosi się z szacunkiem do odczuć, krytyki i wniosków innych Słuchaczy,
- formułuje i wyraża krytykę argumentacji bez naruszenia relacji interpersonalnych.
Metody pracy:
- gry dydaktyczne,
- różne metody i formy dyskusji, m.in. metoda 6 kapeluszy, debata reprezentacyjna, metaplan, „akwarium”, dyskusja plenarna.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
praktyczny test osiągnięć, obejmujący dyskusję z Wykładowcą i ewaluację własnych kompetencji.