Artystyczna zabawa w erze cyfrowej – kurs online dla opiekunów
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie MS Teams UO.
Kurs skierowany jest do rodziców, nauczycieli i animatorów realizujących projekty z dziećmi w młodszym wieku szkolnym (7-12 lat).
W ramach kursu przedyskutujemy wyzwania edukacyjne XXI wieku. Omówimy przykłady kreatywnych zajęć, które rozwijają zdolności twórczego myślenia, pracę w zespole i jednocześnie wykorzystują współczesną technologię.
Bloki tematyczne:
I Edukacja w erze cyfrowej
- Wprowadzenie: wyzwania XXI wieku i trendy w edukacji.
- Wiedza: podstawy psychologii uczenia się.
- Metodyka: model CREDO, STEAM, Design Thinking.
- Pokaz: jak rozwijać kreatywność w praktyce (projekty)?
II Tworzymy interaktywne książki: gry paragrafowe
- Wprowadzenie: stan czytelnictwa książek w Polsce.
- Wiedza: gry książkowe kiedyś i dzisiaj, klasyczne mechaniki, przykłady.
- Technologia: edytory, druk książki i e-czytnik.
- Pokaz i ćwiczenia: wsparcie AI (teksty, grafiki – narzędzia AI).
III Tworzymy scenografię i historię: fabularna gra elektroniczna
- Wprowadzenie: historia gier, edukacyjny potencjał gier retro.
- Wiedza: klasyfikacja gier Rogera Caillois, znaczenie Mimicry i immersji.
- Technologia: proste silniki gier fabularnych.
- Pokaz i ćwiczenia: pokaz obsługi wybranego silnika.
IV Tworzymy przedmioty materialne: zabawki, gry planszowe i łamigłówki
- Wprowadzenie: potencjał rynkowy i środowiska fanów, eurogry i ameritrash.
- Wiedza: gry planszowe kiedyś i dzisiaj, klasyczne mechaniki, strefa najbliższego rozwoju.
- Technologia: druk 3D (SLA, FDM, FFF), długopis i drukarka 3D, wyszukiwarki modeli 3D.
- Pokaz i ćwiczenia: druk 3D, grawerowanie laserem, znaczenie wzornictwa, labirynt.
V Więcej ruchu: zabawy terenowe i inne
- Wprowadzenie: gry miejskie, rowerowe i samochodowe.
- Wiedza: historia i ciekawostki GPS, geocaching.
- Metodyka: przełamywanie egocentryzmu i tok problemowy.
- Pokaz: gry improwizacyjne na przykładach, LARP.
- Dodatkowe ćwiczenia: łatanina (bricolage) i upcykling.
VI Wprowadzamy innowacje: hybrydowa gra mobilna
- Wprowadzenie: Questolandia – świat wykreowany przez uczniów.
- Wiedza: wnioski z badań i projektów.
- Technologia: NFC tag, aplikacja do kodowania.
- Pokaz i ćwiczenia: przykład kodowania i wsparcie z druku 3D, dobre praktyki z projektów.
Prezentowane na kursie autorskie rozwiązania metodyczne były wdrożone na zajęciach z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. W latach 2018–2023 Wykładowca przeprowadził ponad 700 godzin zajęć stacjonarnych i zdalnych z uczniami w wieku 8-12 lat w ramach projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (POWER).