Design thinking w teorii i praktyce – kurs online
PB/4891
Prawo, Biznes i IT
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Design thinking to metodologia kreatywnego diagnozowania, definiowania i rozwiązywania problemów. Stanowi uogólnienie interdyscyplinarnych praktyk w polu współczesnego biznesu i designu, a zarazem zbiór technik innowacyjnego działania – optymalizacji usług, procesów i systemów interakcji z użytkownikami.
Podstawy design thinking będziemy analizować na przykładach ze współczesnego designu, innowacji społecznej, biznesu i nowych technologii (m.in. service design, interaction design, lean & agile management). Omówimy również szereg psychologicznych i socjologicznych uwarunkowań procesu projektowego (m.in. paradoks eksperta, mental models, cognitive biases, idea killers, verbal overshadowing) oraz powiązanych z nimi zagadnień z zakresu zarządzania wiedzą ekspercką (m.in. tacit knowledge, embodied knowledge, know-how, critical thinking, visual thinking, collective intelligence, flow, empatia, intuicja, synergia).
Większą część kursu wypełnią warsztaty – wiedzę teoretyczną przećwiczymy w praktyce, skupiając się na podstawowych, najbardziej uniwersalnych technikach projektowych (m.in. affinity diagrams, dot voting, information mapping, service safari, shadowing, in-depth interviews, empathy mapping, card sorting, mind mapping, braindumping, sketch storming, projektowanie person i ścieżek doświadczeń klienta).
Uwaga!!! Materiały uzupełniające (lektury i diagramy) są w języku angielskim.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
opanowanie podstaw design thinking w teorii i praktyce.
Cele szczegółowe:
- charakterystyka rozbieżnych koncepcji design thinking – analiza kontrowersji i nieporozumień,
- analiza psychologicznych, organizacyjnych i technologicznych uwarunkowań kreacji w procesie projektowym,
- określenie znaczenia postaw (mindset) i kultury organizacji dla efektywności działań kreatywnych,
- wykształcenie umiejętności diagnozowania, definiowania i rozwiązywania skomplikowanych problemów biznesowych,
- przećwiczenie kluczowych dla design thinking technik i strategii działania (m.in. design safari, persony, ścieżki doświadczeń klienta),
- przyswojenie wartości fundamentalnych dla rozwoju współczesnych organizacji (m.in. customer centricity, lean & agile, co-creation).
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna podstawowe zasady design thinking oraz potrafi je stosować w praktyce, tj. diagnozować, strukturalizować i rozwiązywać skomplikowane problemy biznesowe,
- opanował metody odkrywania i definiowania nowych, nieznanych uprzednio potrzeb klientów (grup docelowych),
- opanował metody projektowania nowych produktów, usług lub systemów interakcji oraz optymalizowania już istniejących,
- ma wiedzę na temat aktualnych tendencji na styku współczesnego designu, biznesu i technologii i potrafi je charakteryzować,
- rozumie psychologiczne, organizacyjne i technologiczne uwarunkowania procesów zarządzania wiedzą ekspercką,
- wyćwiczył postawy i strategie rozwoju niwelujące oddziaływanie paradoksu eksperta i wpływ zakłóceń poznawczych.
Metody pracy:
- rekonstrukcja wybranych koncepcji design thinking (wykład, lektury i konwersatorium),
- charakterystyka najczęstszych nieporozumień i kontrowersji wobec design thinking (wykład, lektury i konwersatorium),
- egzemplifikacja założeń teoretycznych przy pomocy materiałów wizualnych (grafy, diagramy, wykresy, infografiki),
- analiza case studies – wybrane praktyki design thinking w biznesie, marketingu i współczesnym designie,
- aktywizacja Słuchaczy poprzez stawianie pytań i stymulowanie dyskusji,
- przećwiczenie gromadzonej wiedzy w formie warsztatów i pracy grupowej.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin ustny:
- dyskusja nad wyborem zagadnień prezentowanych podczas zajęć,
- prezentacja ich zastosowań we własnych procesach projektowych, na przykładzie wybranego produktu lub usługi.