Budowanie bezpieczeństwa psychologicznego i poczucia przynależności w zespole – kurs stacjonarny

CS/9397 Człowiek i Społeczeństwo

Kurs realizowany w formie stacjonarnej.

Bycie w zespole ze wspólnym poczuciem bezpieczeństwa psychologicznego i przynależności jest satysfakcjonującym doświadczeniem, a badania pokazują, że te zespoły są również najbardziej produktywne i innowacyjne. Gdy pracownicy czują się włączeni do swojej organizacji i mogą być autentyczni w pracy, są bardziej zaangażowani i kreatywni, zmniejsza się ryzyko wypalenia zawodowego, a organizacja wzrasta.

Bezpieczeństwo psychologiczne to przekonanie, że można w zespole podejmować interpersonalne ryzyko uczenia się – że nikt nie zostanie ukarany ani upokorzony za zgłaszanie pomysłów, pytań, wątpliwości lub błędów. To definicja profesor Amy Edmondson z Harvard Business School, która od ponad 25 lat bada wpływ bezpieczeństwa psychologicznego, a raczej jego braku, na wydajność i efektywność zespołów i organizacji.

Ten kurs jest dla Ciebie jeśli:

  • chcesz wspierać poczucie integracji i przynależności w swoim zespole,
  • chcesz pomóc stworzyć normy i praktyki zespołowe, by Twoje miejsce pracy było bardziej inkluzywne,
  • chcesz edukować swoich pracowników w zakresie norm i najlepszych praktyk wspierających integrację i przynależność w miejscu pracy.

Kurs odbywać się będzie w trzech 8-godzinnych blokach. Zajęcia prowadzone metodą warsztatową. Istotnym elementem zajęć będą ćwiczenia, zapraszanie do indywidualnej refleksji, a także wymiana doświadczeń i wiedzy. Metody pracy: praca w grupach i parach, praca indywidualna oraz ćwiczenia na forum. Kurs jest prowadzony przez certyfikowaną trenerkę Fearless Organization.

Program:

1. Bezpieczeństwo psychologiczne:

  • badania Amy Edmondson (Harvard), Google i model SCARF Davida Rocka,
  • dlaczego bezpieczeństywo psychologiczne jest ważne?,
  • różnorodność, inkluzywność i przynależność a bezpieczeństwo psychologiczne,
  • podstawowe korzyści, czyli wpływ na efektywność i uczenie się zespołów,
  • konsekwencje braku bezpieczństwa psychologicznego.

2. Cztery kluczowe wymiary bezpieczeństwa psychologicznego:

  • gotowość do pomocy i praca zespołowa,
  • integracja i różnorodność,
  • stosunek do ryzyka i porażki,
  • otwarta komunikacja.

3. Jak wiedza o autonomicznym układzie nerwowym wspomaga efektywność indywidualną i zespołową?

  • jak działa mózg?,
  • mechanizmy obronne i zarządzanie wrażeniem,
  • emocje jako informacje o potrzebach,
  • stres i stresor oraz rola wygaszania reakcji stresowej.

4. Zespół i jego dynamika:

  • co czyni zespół zespołem?,
  • rola lidera zespołu,
  • tworzenie wspólnej wizji i celu pracy,
  • role zespołowe, jak wykorzystywać potencjał wszystkich członków zespołu,
  • zespołowe uczenie się i kreatywność.

5. Budowanie dialogu:

  • różne preferencje w zakresie komunikacji,
  • podstawowe bariery komunikacyjne,
  • wpływ komunikacji na jakość dialogu:
    - trening aktywnego słuchania, parafrazowanie,
    - podsumowywanie,
    - zadawanie otwartych pytań,
    - wyrażanie siebie,
    - wyrażanie próśb,
  • sposoby na tzw. trudne rozmowy.

6. Przydatne strategie:

  • mapy myślowe i moc ciekawości,
  • kontraktowanie i re-kontraktowanie,
  • rola nadawania znaczenia/sensu,
  • życzliwa i rozwojowa informacja zwrotna.

6. Bezpieczeństwo psychologiczne – diagnoza i co dalej?

  • jak zmierzyć poziom bezpieczeństwa psychologicznego w zespole?,
  • jak je budować a czego unikać?,
  • sesja Q & A.

*Program może ulec zmianie, w zależności od potrzeb Słuchaczy kursu.

Grupa ze zmniejszonym limitem osób.

520.00 PLN 30 godzin 17.33 PLN / h

Grupa CS/9397/3

19.04.2024 - 21.04.2024 Lokalizacja:
l.p. data rozpoczęcie zakończenie przerwa
1 19.04.2024 , piątek 09:00 17:30 60 min
2 20.04.2024 , sobota 09:00 17:30 60 min
3 21.04.2024 , niedziela 09:00 17:30 60 min
520.00 PLN 30 godzin 17.33 PLN / h