Educational Marketing – Reaching the Audiences Outside the School Walls

Kurs wyjazdowy w ramach porgramu Erasmus+ "Jeszcze bardziej otwarci"

Miejsce i data: Ourém (Portugalia), 5–8.02.2018 r.

Organizator: INSIGNARE – Associação de Ensino e Formação

Uczestnicy: Ewa Łukasik (pracownik Sekcji ds. promocji i szkoleń), Agata Piątkowska (pracownik Sekcji ds. obsługi Słuchaczy, obecnie Secji finansowej)

Relacje uczestników:

Wyjazd na kurs z marketingu usług edukacyjnych był moją pierwszą mobilnością w ramach programu Erasmus+. Byłam niezwykle ciekawa wszystkich aspektów wyjazdu, szczególnie że od początku koordynuję projekt Erasmus+ w Uniwersytecie Otwartym UW. Dodatkowo, tematyka szkolenia dobrze wpisywała się w moje codzienne obowiązki.

W mobilności wzięłam udział razem z koleżanką z innego działu, Agatą Piątkowską. Poza przyjemnością ze wspólnej podróży jej udział w szkoleniu wniósł cenną perspektywę osoby bezpośrednio pracującej w biurze ze Słuchaczami – to zdecydowanie pomogło podczas wykonywania zadań na zajęciach, kiedy musiałyśmy analizować pewne aspekty działalności Uniwersytetu Otwartego UW.

Szkolenie odbywało się w mieście Ourem, w siedzibie jednej ze szkół zawodowych, należących do INSIGNARE – Associação de Ensino e Formação, zajmującej się kształceniem m.in. mechaników samochodowych. Prowadził je Ricardo, nauczyciel, a jednocześnie właściciel firmy zajmującej się marketingiem internetowym. Razem z nami brali w nim udział przedstawiciele dwóch innych instytucji – szkoły zawodowej z Tych na Śląsku oraz szkoły podstawowej we wschodniej części Rumunii. Tak duża rozbieżność perspektyw i doświadczeń uczestników miała swoje plusy i minusy. Z jednej strony różnorodność była inspirująca i ciekawa, z drugiej jednak – prowadzący nie mógł sprofilować zajęć typowo pod sektor edukacji dorosłych. Mimo to wyniosłam sporo ciekawych informacji, np. dotyczących źródeł plików multimedialnych na otwartych licencjach czy użycia darmowych programów graficznych.

W programie szkolenia znalazł się także czas na zwiedzenie okolicy. Mieliśmy okazję zobaczyć i poznać historię zabytkowej, średniowiecznej części miasta Ourem, w której mieliśmy przyjemność mieszkać. Gościliśmy też w innej szkole zawodowej należącej do stowarzyszenia INSIGNARE – szkoły gastronomiczno-hotelarskiej w Fatimie. Prowadzona jest tam restauracja edukacyjna – niezwykle ciekawe przedsięwzięcie. Uczniowie różnych specjalności (kelnerzy, kucharze) pod nadzorem nauczycieli prowadzą restaurację na dość wysokim poziomie, z wyszukanymi daniami i elegancką obsługą. Dzięki temu mają okazję w praktyce uczyć się fachu, a lokalna społeczność może przekonać się co do ich umiejętności. Następnie zwiedziliśmy niezwykły kompleks podziemnych jaskiń Moeda. Na koniec mieliśmy okazję obejrzeć miejsce absolutnie niezwykłe w skali świata – Sanktuarium w Fatimie, gdzie nieco ponad 100 lat wcześniej miały miejscy jedne z najsłynniejszych objawień maryjnych.

Podsumowując, oceniam mobilność bardzo pozytywnie, zarówno pod kątem merytoryki przeprowadzonych zajęć, jak i atmosfery panującej w szkole. Koordynatorka naszego pobytu, Sofia, dołożyła starań, żeby wyjazd był udany, przebiegał w komfortowych warunkach. Jedynym minusem była temperatura – jak na Portugalię niska, około 5–10 stopni, jak na Polskę w lutym – dość wysoka. Tyle że w Portugalii nie używa się ogrzewania – więc przy 10 stopniach na zewnątrz w budynku trzeba siedzieć w płaszczach. Ale to doświadczenie obie z Agatą potraktowałyśmy w kategoriach ciekawostki krajoznawczej, która tym bardziej ubarwiła naszą podróż w ramach programu Erasmus+.

Ewa Łukasik

W dniach 5-8.02.2018 byłam uczestnikiem szkolenia „Educational marketing – Reaching audiences outside the school wall” realizowanego w ramach programu Ersamus+. Szkolenie odbywało się w Portugalskim miasteczku Ourem, położonym nieopodal Fatimy. Uczestnikami szkolenia byli nauczyciele oraz pracownicy administracji szkół i uczelni wyższych w Polsce oraz Rumunii. Grupa nie była liczna, składała się z ośmiu osób, co pozwoliło na swobodną wymianę doświadczeń i uwag pomiędzy uczestnikami. Większa część szkolenia miała charakter warsztatowy. Zajęcia prowadził specjalista z zakresu marketingu edukacyjnego – Ricardo Lopes. Szkolenie rozpoczęło się od zapoznania słuchaczy z instytucją organizującą – Insignare – Associação de Ensino e Formação oraz zwiedzania szkoły zawodowej, w której odbywały się warsztaty.

Podczas pierwszych trzech dni szkolenia zostaliśmy zapoznani z podstawowymi zagadnieniami z zakresu promocji usług edukacyjnych, dowiedzieliśmy się, jak i do kogo kierować działania marketingowe, aby reklama była skuteczna, oraz nauczyliśmy się w podstawowym zakresie obsługi programów graficznych. Podczas dyskusji mieliśmy okazję zapoznać się z trendami z zakresu marketingu edukacyjnego w innych krajach, nawzajem służyć sobie radą, zdobyć inspirację i cenne wskazówki. Dowiedzieliśmy się, jak wykorzystać mocne strony oraz renomę marki podczas reklamy. Dzięki prowadzącemu warsztaty oraz pozostałym uczestnikom, zdobyłam cenne informacje dotyczące działań PR’owych w dziedzinie edukacji.

Czwarty dzień szkolenia – „social day” – różnił się od pozostałych. Podczas ostatniego dnia mieliśmy okazję wspólnie zwiedzić średniowieczną część Ourem oraz wysłuchać historii miasteczka. Podczas wycieczki podziwialiśmy również Jaskinię Mira de Aire, która jest uznawana za jeden z siedmiu cudów Portugalii. Kolejnym elementem wycieczki było zwiedzanie Sanktuarium Fatimskiego, miejsca szczególnie ważnego dla katolików. Dzień zakończony został uroczystą kolacją w hotelu, podczas której nastąpiło wręczenie Certyfikatów ukończenia szkolenia oraz drobnych upominków.  Tego dnia mogliśmy się zapoznać z kulturą Portugalii oraz spróbować tradycyjnych portugalskich potraw.

Przeprowadzone podczas szkolenia zajęcia pozwoliły mi na podwyższenie kompetencji oraz uporządkowanie dotychczasowej wiedzy, natomiast poznanie osób wykonujących na co dzień podobną pracę w innych instytucjach oraz krajach było niezwykle inspirujące.

Agata Piątkowska